WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 40/2021

02-10-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: policja, Jeep, Bosch, archiwum, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Pamiętaj o używaniu odblasku!

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - używanie odblasków na drodze

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Pierwszego października obchodzony jest Ogólnopolski Policyjny Dzień Odblasków. Data nie została wybrana przypadkowo - ich używanie nabiera szczególnego znaczenia właśnie w nadchodzącym okresie jesienno-zimowym.

I chociaż dotyczy to różnych grup uczestników ruchu drogowego, to w domyśle odnosi się do najmniej chronionych, czyli pieszych. W dużym stopniu oddają to statystki, liczba wypadków z ich udziałem rośnie właśnie w okresie wrzesień - luty. Adekwatnie do nich także liczba poszkodowanych i zabitych. I to bez względu na sprawstwo - tak ze strony pieszego, jak i kierującego pojazdem mechanicznym. W rozkładzie dobowym dane te rosną w godzinach 16:00 - 20:00.

Jedną ze skuteczniejszych form zapewnienia swojej widoczności na drodze są elementy odblaskowe. Do ich używania obligują zresztą przepisy, nakładające ten obowiązek na pieszych poruszających się po zmroku poza obszarem zabudowanym bez względu na porę roku (z wyjątkiem po drodze przeznaczonej dla ruchu pieszego lub po chodniku).

Odblask może przyjąć różne formy - od tradycyjnej zawieszki i opaski, poprzez elementy wszyte w buty, odzież czy plecak, po kamizelkę. Ważne jest, aby był widoczny dla pozostałych uczestników ruchu - szczególnie w odniesieniu do świateł nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu.

W doborze odblasku należy kierować się jego jakością. Niestety większość dostępnych (rozdawanych przy różnych okazjach) elementów to zwykłe gadżety reklamowe. Ich używanie nie będzie więc efektywne. Odpowiedni zaliczany jest do kategorii środków ochrony indywidualnej, nosi oznaczenie symbolem "CE" i spełnia normę PN-EN 13356.

Używanie elementów odblaskowych zalecane jest również kierującym szerokopojętymi jednośladami. A także podczas poruszania się na obszarze zabudowanym.


Pierwszy w historii hybrydowy Jeep Grand Cherokee

PREMIERA TYGODNIA | Po zapowiedzi piątej generacji Jeepa Grand Cherokee przyszedł czas na uzupełnienie gamy o wersję 4xe. To czwarty - po Compassie, Renegade i Wranglerze - model tej marki z napędem hybrydowym typu plug-in.

Auto dostępne będzie w wersji Limited, Trailhawk, Overland, Summit oraz Summit Reserve. Lista fabrycznego wyposażenia obejmuje między innymi asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu i system wspomagania parkowania tyłem. Wśród opcji znalazł się asystent jazdy nocą z funkcją wykrywania obecności pieszych i zwierząt oraz system kamer 360 stopni w układem czyszczenia przedniej i tylnej.

Napęd Grand Cherokee 4xe oparto na turbodoładowanym silniku benzynowym 2.0 i dwóch elektrycznych. Maksymalna moc w układzie hybrydowym wynosi 375 koni mechanicznych. W trybie EV szacowany zasięg wynosi 40 kilometrów, bateria (pojemność 17 kWh) może być ładowana także w trakcie jazdy z poziomu funkcji eSave. Zestaw uzupełnia automatyczna skrzynia TorqueFlite z ośmioma przełożeniami.

Za właściwości terenowe Jeepa Grand Cherokee 4xe odpowiada system napędu Quadra-Drive II z dwubiegową skrzynią z redukcją 2,72:1, tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD) oraz systemy zarządzania trakcją Selec-Terrain i kontroli prędkości Selec-Speed-Control.

Prześwit hybrydowego Grand Cherokee wynosi 27,8 cm, zaś głębokość brodzenia 61 cm. Na opony terenowe AT nałożono na 18-calowe felgi. Wersja ta wyróżnia się wieloma akcentami w kolorze niebieskim.

Jeep Grand Cherokee 4xe trafi do sprzedaży w Europie prawdopodobnie w połowie 2022 roku.


Jubileusz zakładów Boscha pod Wrocławiem

Wydarzenia - 25 lat fabryki układów hamulcowych Bosch w Polsce

WYDARZENIA | Dwadzieścia pięć lat temu Bosch zainwestował w Polsce w fabrykę układów hamulcowych. Na początku XXI wieku produkcja została przeniesiona do nowych obiektów w Mirkowie koło Wrocławia. Obecnie kompleks liczy ponad 33 tys. m2, a w najbliższym czasie powierzchnia wzrośnie aż o 25 proc. Planowany jest także wzrost zatrudnienia, dziś załogę tworzy ponad 900 osób.

Obok taśm produkcyjnych istotną częścią działalności jest centrum badawczo-rozwojowe. Zespół 70 specjalistów prowadzi w nim prace także na potrzeby innych zakładów Boscha. Są oni odpowiedzialni między innymi za projekt iBoostera 1 i 2 generacji (system wspomagania układu hamulcowego w pojazdach hybrydowych i elektrycznych) oraz Zintegrowany Zespół Mocy (kolejna generacja układu hamulcowego). Wkrótce powstanie dział badań opartych na wibroakustyce.

Przez ćwierć wytworzono 37 milionów komponentów dostarczonych do fabryk samochodów na całym świecie. Obecnie jeden powstaje co trzy sekundy. Kluczowym produktem obok iBoostera jest czujnik prędkości koła (WSS) odpowiadający za siłę hamowania w systemie ABS.


Czy nastąpi hiperdynamiczny wzrost ogólnodostępnych ładowarek?

Elektromobilność - rozwój sieci ogólnodostępnych ładowarek w Polsce

ELEKTROMOBILNOŚĆ | Jedną z najpoważniejszych przeszkód w Polsce w popularyzacji aut z napędem elektrycznym jest mała sieć ogólnodostępnych ładowarek. Według raportu raportu Polish EV Outlook 2021 na koniec sierpnia było 1621 stacji (3178 wtyczek), co oznacza 30-procentowy wzrost przez ostatnie 30 miesięcy. Co trzecia zapewnia szybkie ładowanie prądem stałym (DC) - w praktyce 80 proc. pojemności baterii w czasie zbliżonym do pół godziny.

Do dziś najwięcej ładowarek zlokalizowano na parkingach publicznych (32 proc.), w galeriach handlowych (23 proc.), przy hotelach (17,5 proc.) oraz na stacjach paliw (12 proc.). Nie wszystkie z nich (92 proc.) są dostępne przez całą dobę.

Autorzy raportu szacują, że w najbliższych latach - do 2025 roku - przybędzie do 43 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania. A cała infrastruktura - wliczając prywatne inwestycje - liczyć będzie trzy razy więcej.

"Kluczowym czynnikiem rynkowym wspierającym rozbudowę infrastruktury ładowania w Polsce będzie zmiana struktury nabywców samochodów z napędem elektrycznym. Wraz ze wzrostem liczby kierowców nieposiadających dostępu do prywatnych ładowarek będzie wzrastał popyt na usługi ładowania na stacjach ogólnodostępnych. Jednak nie możemy mówić o popularyzacji elektromobilności na szeroką skalę w perspektywie 2025 i 2030 roku, jeżeli administracja rządowa już dzisiaj nie zintensyfikuje działań mających na celu wsparcie tego sektora. Niezależnie od dofinansowania w postaci dotacji ze środków NFOŚiGW kluczowe jest również zapewnienie operatorom optymalnego dostępu do sieci elektroenergetycznej. Rozbudowa tej ostatniej to proces wieloletni, dlatego już nie mamy czasu na jakąkolwiek zwłokę w tym zakresie"

- wyjaśnia Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Szczegóły raportu Polish EV Outlook 2021 zostaną zaprezentowane w nadchodzącym tygodniu, 8-9 października. Okazją będzie Kongres Nowej Mobilności, który odbędzie się w łódzkiej Manufakturze.


Decyzja dla S19, weryfikacja ofert na S61 i S74

Polskie drogi - decyzja środowiskowa na S19 Sokółka Północ - Dobrzyniewo Duże

POLSKIE DROGI | GDDKiA uzyskała Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka S19 Sokółka Północ - węzeł Dobrzyniewo Duże (woj. podlaskie). Ostatecznie wybrano najkrótszy z proponowanych wariantów (44 km).

Na etapie przetargu - w formule Projektuj i buduj - zostanie on podzielony na miejsce odcinki. Pierwsze ogłoszenia zaplanowano w 2023 roku, zaś realizację całości na lata 2025-27.

Droga będzie miała przekrój dwujezdniowy po dwa pasy + awaryjny w każdą stronę.

Polskie drogi - oferty na dokończenie obwodnicy Łomży w ciągu S61

Upłynął termin składania ofert na wykonawcę, który dokończy 13-kilometrowy odcinek S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno. Poprzedni, włoska firma TOTO, z uwagi na opieszałość w realizacji kontraktu została usunięta z placu budowy.

W nowym postępowaniu złożono siedem propozycji. Wszystkie mieszczą się w przeznaczonym budżecie (971 mln zł). Najtańsza pochodzi od konsorcjum firm NDI (660 mln zł).

Od momentu podpisania umowy na dokończenie prac będzie 30 miesięcy - z wyłączniem na etapie budowy przerwy zimowej 15 grudnia - 15 marca. Niemniej już po półtora roku musi zostać udostępniony przejazd po jednym pasie w każdą stronę.

W ten sposób zostanie nadrobione opóźnienie wobec pozostałych odcinków S61 tworzących paneuropejski szklak viaBaltica.

Polskie drogi - oferty na projekt i budowę S74 Przełom - Kielce Zachód

Zakończono też przetarg na projekt i budowę S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód. Wpłynęło osiem ofert, wszystkie mieszczą się w budżecie (810 mln zł), ale nie podano jeszcze nazwy firmy najniższej propozycji (wiadomo, że jest to kwota 538 mln zł).

GDDKiA podkreśla, że będzie wnikliwie je analizować pod kątem rzetelności w odniesieniu realnych cen materiałów i dostępności ludzi oraz sprzętu.

Docelowo ten fragment S74 będzie miał 16,4 km o przekroju 2+2. W jego ciągu powstaną dwa mosty i dwanaście wiaduktów oraz Miejsca Obsługi Podróżnych Przełom.