WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 46/2021

13-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: PLK, Opel, Policja, Toyota, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Dzieci przypominają, że "z pociągami nie ma żartów ani szans"

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - piosenka Podróże z Ambasadorką Bezpieczeństwa w kampanii Bezpieczny przejazd

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Od 2005 roku spółka Polskie Linie Kolejowe prowadzi kampanię społeczną "Bezpieczny przejazd". W tegorocznej edycji przygotowano trzy animowane filmy "Podróże z Ambasadorką Bezpieczeństwa". Ostatni odcinek tej serii został właśnie opublikowany w sieci.

Jest to piosenka - autorstwa Mirosława Bogusławskiego i Rafała Pyszki - w której rapujące dzieci przypominają o podstawowych zasadach zachowania się na przejazdach i przejściach oraz bezpieczeństwie w pobliżu linii kolejowych. Nowy materiał przygotowano w trzech formach - karaoke, podkładu muzycznego oraz pełnej wersji zakończonej quizem.

Zdaniem naszej redakcji nieporozumieniem w ich publikacji na kanale YouTube jest włączenie reklam poprzedzających każdy film!

Według danych PLK w październiku 2021 na przejazdach i przejściach kolejowych kategorii A-E doszło do 18 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów mechanicznych, w których śmierć poniosły cztery osoby. W sumie od początku roku wydarzyło się 168 takich sytuacji (+32 więcej niż w 2020), 13 osób odniosło ciężkie obrażenia (-5), a 41 zginęło (+3).

Natomiast w wyniku 19 potrąceń pieszych w miejscu niedozwolonym jedna osoba została ciężko ranna, a 17 straciło życie. Bilans styczeń - październik 2021 roku to 136 takich wypadków, 23 poszkodowanych i 102 zabitych.


Opel wprowadza Combo Cargo z silnikiem elektrycznym

PREMIERA TYGODNIA | Oparty jeszcze na Oplu Kadecie dostawczy van Combo (A) zadebiutował w 1986 roku. Dopiero od drugiej generacji (B) stał się pełnoprawnym modelem, który wzbogacono o odmianę pięcioosobową. Obecna (E) oferowana jest od 2018 roku, a w związku ze zmianami właścicielskimi spokrewniona jest z Citroenem Berlingo oraz Peugeotem Partnerem.

Na początku lipca 2021 roku Opel rozszerzył swoją ofertę o wariant z napędem elektrycznym Combo-e Life. Teraz dołączyło do niej Combo-e Cargo w trzech odmianach. Podstawę tworzy dwuosobowe auto (L1) o długości 4403 mm i rozstawie osi 2785 mm. Przestrzeń bagażowa ma 3,3 m3 objętości. Kolejne (XL) mają długość 4753 mm i rozstaw osi 2975 mm. Z dwoma miejscami do siedzenia pomieści 3,9 m3 ładunku, zaś z pięcioma 1,8 m3.

W zależności od homologacji liczby miejsc skonfigurowano wersje wyposażenia - Enjoy dla dwóch i Załogowy dla pięciu. Liczne opcje związane są z indywidualnym wykorzystaniem auta, na przykład przesuwane boczne drzwi, przeszklenia tyłu czy ścianki działowe.

Układ napędowy Combo-e Cargo tworzy silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM). Zasila go bateria o pojemności 50 kWh, która przy zużyciu 19,2 kWh/100 km zapewnia zasięg około 260 kilometrów. Prędkość maksymalna została ograniczona do 130 km/h, a czas przyspieszenia do setki zbliża się do 12 sekund.

Przy ładowaniu z gniazdka 230 V 1,8 kW 100 proc. baterii osiągane jest w około 30 godzin. Podłączenie do 11 kW skraca czas do pięciu godzin, zaś stacja DC 100 kW zapewni 80 proc. w 30 minut.

Na liście wyposażenia fabrycznego znajduje się jednofazowa ładowarka pokładowa 7,4 kW i sześciometrowy kabel typu 2 do 1,8 kW (8A). Za kolejne trzeba dopłacić, na przykład za ładowarkę pokładową 11 kW - 1500 zł, a uniwersalny kabel 1,8-22 kW - 4028 zł.

Krótki Opel Combo-e Cargo kosztuje 146 750 złotych, wersja XL 151 750 zł. Wariant XL dla pięciu osób (załogowy) wyceniono na 155 300 zł.


Radiowozy policji będą lepiej widoczne na drodze

Przepisy - nowe oznakowanie radiowozów Policji

PRZEPISY | Ministerstwo Infrastruktury złożyło projekt rozporządzenia dotyczącego oznakowania pojazdów policyjnych. Radiowozy mają mieć nadwozie w kolorze srebrnym z niebieskim pasem i biały elementami odblaskowymi. Odnosi się to do nowych, wprowadzanych do służby pojazdów. Obecne nadal mogą być eksploatowane lub modernizowane do obowiązującego wzoru. Przepisami nie będą objęte nieliczne już w niebiesko-granatowym malowaniu.

Co ciekawe, na dachu radiowozów nie będzie wymagana belka z napisem świetlnym "Policja". Zostanie za to sformalizowane umieszczanie dodatkowych elementów, jak numer taktyczny, oznaczenie rodzaju formacji, gwiazda policyjna oraz hasło "Pomagamy i chronimy".

Nowością mają być żółto-zielone pasy fluorescencyjnej rozmiarem dopasowane do powierzchni i kształtu przodu oraz tyłu danego modelu radiowozu. Przepisy te obejmują także motocykle.

Projekt zakłada też zwiększenie dopuszczalnej liczby sygnałów świetlnych (błyskowych) z 10 do 30. Ten zapis będzie dotyczył wszystkich służb wykorzystujących pojazdy uprzywilejowane w ruchu drogowym.

Jak czytamy w uzasadnieniu do złożonego projektu "zastosowanie opracowanych zmian w oznakowaniu pojazdu policyjnego wpłynie na poprawę widoczności niezależnie od rodzaju oświetlenia i warunków atmosferycznych". Przełoży się to zarówno na lepszą widoczność funkcjonariuszy pełniących służbę, jak też zwiększy oddziaływanie prewencyjne obecności radiowozu w ruchu drogowym.


5000 kilometrów za kierownicą auta zasilanego wodorem

Wydarzenia - Arkady Paweł Fiedler i wyprawa Toyotą Mirai na trasie Warszawa-Paryż-Warszawa

WYDARZENIA | Arkady Paweł Fiedler - wnuk legendarnego podróżnika - kontynuuje rodzinną pasję, którą połączył z zamiłowaniem do motoryzacji. Na swoim koncie ma między innymi wyprawy przez Afrykę i Azję za kierownicą… Fiata 126p. Kolejne przygody połączył z Nissanem LEAF-em. Po doświadczeniach z samochodem elektrycznym przyszedł czas na inne paliwo - wodór.

Do dyspozycji otrzymał Toyotę Mirai, którą pokonał trasę Warszawa-Paryż-Warszawa. Liczyła blisko pięć tysięcy kilometrów i wiodła pętlą przez Berlin, Amsterdam i Brukselę, a w drodze powrotnej przez Zurych, alpejskie przełęcze i Poczdam.

Efekt - zużycie 50 kilogramów wodoru o wartości 2171 złotych (europejska cena 9,5 euro z 1 kg). Średnie spalanie wyszło więc na poziomie 1,07 kg na 100 km (katalogowe 0,84 kg/100 km). Przy okazji układ filtrów Miraia oczyścił 2,3 tys. m3 powietrza.

Największym wyzwaniem były polskie odcinki trasy. Jedyna stacja - związana z flotą tych modeli należących do Telewizji Polsat - znajduje się w Warszawie. O wiele łatwiej było za zachodnią granicą, w sumie było 15 tankowań.

"Stacji wodorowych było mnóstwo, na tyle blisko od siebie, że na całej trasie od Belina tylko raz byłem blisko włączenia się rezerwy. Tankowanie trwa kilka minut i można jechać dalej. Na niemieckich autostradach jeździ się szybciej, czasem powyżej 160 km/h, dlatego przyspieszyłem, nie martwiąc się o zasięg"

- skomentował Arkady Paweł Fiedler.


Rozstrzygnięcia przetargów na S10 i S19, postępy na obwodnicy Olesna S11

Polskie drogi - rozstrzygnięcie przetargu S10 Emilianowo - Solec Kujawski

POLSKIE DROGI | Zakończył się przetarg na 8-kilometrowy odcinek S10 pomiędzy węzłami Emilianowo - Solec Kujawski (woj. kujawsko-pomorskie). Wpłynęło 9 ofert, wszystkie zmieściły się w planowanym na ten cel budżecie 424,5 mln zł. Najtańszą propozycję złożyła firma Budimex (233,6 mln zł).

Tym samym zakończyła się procedura przetargowa na wszystkie cztery odcinki S10 Bydgoszcz - Toruń (50,6 km). Zakończenie ich budowy powinno nastąpić do 2026 roku. Docelowo ta ekspresówka połączy Szczecin z planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (A50/S50).

Polskie drogi - postępy prac S11 obwodnica Olesna

GDDKiA podsumowała prace na budowie obwodnicy Olesna w ciągu S11 (woj. opolskie). Od ich rozpoczęcia na początku 2021 roku poziom zaawansowania przekroczył 1/4. Na całej długości - 25 kilometrów - prowadzone są roboty ziemne i konstrukcyjne. Zaplanowano tu 24 obiekty mostowe, w tym dwa wiadukty nad liniami kolejowymi. Na blisko kilometrowym odcinku układana jest już podbudowa pod warstwę wiążącą.

W połowie czerwca rozpoczęto też prace na samym węźle Olesno, który równocześnie będzie częścią DW487.

Docelowo odcinek ten - od Koloni Ciarki (DK11) do granicy z województwem śląskim w pobliżu miejscowości Łomnica - będzie miał przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Zakończenie tych prac zaplanowano na koniec 2022 roku.

Polskie drogi - potwierdzenie zwycięzcy przetargu S19 Babica - Jawornik

W mijającym tygodniu GDDKiA potwierdziła, że w przetargu na projekt i budowę S19 Babica - Jawornik (woj. podkarpackie) najkorzystniejszą ofertę złożyła firma PUT Intercor (1 253 mln zł).

W ramach tej inwestycji powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i jednym awaryjnym w każdą stronę. Ponad kilometrowy odcinek biec będzie na wysokim na sto metrów wiadukcie. Zaplanowano też jeden węzeł drogowy i Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (kierunek Rzeszów).