WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 5/2022
29-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Cupra, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Kontrole autokarów przewożących dzieci na zimowy wypoczynek
Czwarta wersja Leona z logo Cupry
Wchodzi w życie Pakiet Mobilności dla branży TSL
Pakiet oszczędności dla właścicieli pojazdów
Początek prac na S3, S10 i S19
Kontrole autokarów przewożących dzieci na zimowy wypoczynek
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Ferie zimowe dla uczniów szkół podstawowych i średnich na półmetku. W ten weekend kończy się wypoczynek dla dzieci z województw kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego. Jeszcze tydzień przerwy (do 6 lutego) mają województwa podlaskie i warmińsko-mazurskie, a rozpoczynają się właśnie dla dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego i zachodniopomorskiego.
Taka kumulacja przekłada się na większy ruch na drogach, w tym autokarów przewożących dzieci. Ich stan techniczny kontrolowany jest na życzenie w miejscach odjazdu, jak i wyrywkowo w trasie, między innymi przez Inspekcję Transportu Drogowego. W ramach tegorocznej akcji sprawdzono już 225 autokarów, z powodu usterek technicznych zatrzymano sześć dowodów rejestracyjnych, a w jednym przypadku zakazano jazdy (przewoźnik musiał podstawić drugi sprawny pojazd).
Jak podkreślił na spotkaniu z mediami Alvin Gajadhur, Szef Inspekcji Transportu Drogowego, z roku na rok spada liczba wykrytych nieprawidłowości, w trakcie obecnych ferii zimowych prawie nie było zastrzeżeń do samych kierowców (uprawnienia, trzeźwość, czas pracy). Przypomniał, że po ostatniej nowelizacji przepisów za stwierdzenie manipulacji przy tachografie zatrzymywane jest na trzy miesiące prawo jazdy. Od początku roku uprawnienia za to wykroczenie straciło 29 kierowców zawodowych.
Wskazał również, że zmalała liczba zarejestrowanych przekroczeń prędkości przez system fotoradarów, w tym pomiarów odcinkowych. W porównaniu do stycznia 2021 roku jest to spadek o około 30 procent.
Spowolnienie ruchu potwierdził w rozmowie z nami jeden z kontrolowanych kierowców autokarów. Zauważalne jest wydłużenie czasu przejazdu, bo niemal wszyscy na drodze zaczęli stosować się do ograniczeń prędkości.
Czytaj także:
Na starcie ferii zimowych 2022
Kierowcy zawodowi i przewoźnicy wciąż narażają życie powierzonych im dzieci
Już na początku roku szkolnego zatrzymano niesprawne autobusy
Czwarta wersja Leona z logo Cupry
PREMIERA TYGODNIA | Leon jest trzecim modelem, na którym zawieszono logo marki Cupra. Auto zadebiutowało na rynku jesienią 2020 roku w dwóch typach nadwozia - pięciodrzwiowego hatchbacka i kombi (Sportourer). A także trzech wersjach wyposażenia, do których dołączy kolejna. Będzie to nie tylko topowa, ale i najbardziej usportowiona o oznaczeniu VZ Cup.
Na zewnątrz wyróżnikiem będzie wykonany z włókna węglowego tylny spojler (hatchback), listwy podłogowe z ciemnego aluminium i 19-calowe felgi w elementami w kolorze miedzi.
Wewnątrz znakiem szczególnym mają być skórzane fotele CUPBucket, kokpit z przeszyciami nicią w kolorze miedzi i sportowa kierownica ze zintegrowanymi przyciskami. Dominująca kolorystyka to Genuine Black oraz Petrol Blue.
Gamę tworzą cztery silniki. Benzynowy TSI o pojemności 2.0 z mocą 248 KM, 304 KM lub 314 KM. Ostatnia przypisana została tylko kombi, dodatkowo ma napęd na obie osie i przekładnię DSG. Alternatywą pozostała hybryda plug-in, wraz z nią także 2.0 TSI o mocy 248 KM.
Cupra Leon VZ Cup dostępna będzie w połowie 2022 roku.
Czytaj także:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Cupra Leon z najmocniejszą hybrydą ładowaną z gniazdka | Cupra Leon e-Hybrid hatchback
TESTY | Pierwsze wrażenia - Wyższe aspiracje | Cupra Formentor
TESTY | Pierwsze wrażenia - Hiszpański temperament | Cupra Ateca
Wchodzi w życie Pakiet Mobilności dla branży TSL
PRZEPISY | W błyskawicznym tempie - w środę uchwała Sejmu z uwzględnieniem części poprawek Senatu, w czwartek podpis Prezydenta - zostały znowelizowane przepisy dotyczące transportu drogowego i czasu pracy kierowcy. Jest to część tzw. Pakietu Mobilności I, do którego wprowadzenia zostały zobowiązane państwa członkowskie UE w sierpniu 2020 roku. Termin wykonania mija 2 lutego br.
Główne zmiany obejmują kwestie "wynagrodzenia kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy na zasadach obowiązujących na terenie państwa przyjmującego, uznając ich jako pracowników delegowanych" oraz "zwiększenia skuteczności nadzoru nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, eliminację nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami i lepszą ochronę rynku wewnętrznego" - czytamy w ekspertyzie Biura Analiz Sejmowych.
Nowe przepisy wejdą w życie w różnych terminach. Na przykład w kwestii definicji służbowej i należności kierowcy będącemu w jej trakcie - 2 lutego, a zmiana w zakresie prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy po upływie 4 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Czytaj także:
Zawodowcy złapani na zakazie wyprzedzania
Precyzyjniej o ogranicznikach prędkości w ciężarówkach i autobusach
Nowelizacja przepisów dla kierowców zawodowych
Pakiet oszczędności dla właścicieli pojazdów
PRZEPISY | Ostatniego dnia stycznia 2022 roku wchodzą w życie kolejne przepisy z tzw. pakietu deregulacyjnego. Od teraz nabywca używanego pojazdu będzie mógł zachować dotychczasowe tablice (tylko białe) bez względu na miejsce zarejestrowania i swojego zamieszkania (dotychczas było to możliwe tylko w obrębie tego samego powiatu). Dotyczy to tylko rejestracji wydanych w Polsce, w dobrym stanie technicznym i z kompletem wymaganych oznaczeń.
Taki wybór przy tablicach zwykłych pozwoli zaoszczędzić 81 zł (bez względu na typ pojazdu). Uwaga - nadal należy złożyć zawiadomienie o nabyciu (w przypadku sprzedającego zbyciu) zarejestrowanego pojazdu. Z uwagi na obostrzenia związane z Covid-19 wydłużono termin z 30 do 60 dni, niespełnienie obowiązku zagrożone jest karą pieniężną od 200 do 1 tysiąca złotych.
Druga zmiana pozwoli na czasowe (od 3 do 12 miesięcy) wycofanie z ruchu uszkodzonego samochodu osobowego. Będzie to możliwe tylko z powodu konieczności jego naprawy. Ponowne dopuszczenie do ruchu wiązać się będzie z koniecznością przeprowadzenia badania technicznego. Korzyścią dla właściciela pojazdu jest zwolnienie z obowiązku wykupienia polisy OC w tym czasie.
Ostatnie zmiany z pakietu deregulacyjną wejdą w życie 4 września tego roku. Z formalnego obiegu wycofane zostaną karty pojazdu, nalepki kontrolne i wtórniki.
Czytaj także:
Nowe stawki mandatów za wykroczenia na drodze. Pełna lista 2022
e-Pakiet Kierowcy w komplecie
Ważne daty dla zmotoryzowanych
Początek prac na S3, S10 i S19
POLSKIE DROGI | GDDKiA uzyskało Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ostatniego odcinka S3. Siedemnaście kilometrów tej ekspresówki powstanie pomiędzy tunelem pod Świną w Świnoujściu a węzłem Dargobądz (woj. zachodniopomorskie).
Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. W jej ciągu powstaną między innymi 4 węzły (Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje) oraz 10 wiaduktów i dwie estakady.
Pod koniec grudnia 2021 roku ZRID otrzymał sąsiedni odcinek Dargobądz - Troszyn (16 km). Na etapie budowy jest jeszcze dolnośląski fragment S3 Bolków - Lubawka. Wszystkie mają być gotowe do 2024 roku.
Czytaj także:
Przebudowa węzła na S3, otwarcie S61 i przetarg na modernizację DK91
Rusza budowa odcinków A2 i S3, wybrano wariant dla S19 przez Mazowsze
Tunele na S3, oferty na S10 i przetargi na S19
GDDKiA zakończyła analizę ofert złożonych w przetargu na zaprojektowanie i budowę S10 pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Południe. Potwierdzono, że najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm NDI, NDI Sopot i SP Sine Midas Stroy (300,6 mln zł).
Pozostali uczestnicy przetargu mają teraz czas na złożenie odwołań od tej decyzji. Następnym etapem będzie kontrola Urzędu Zamówień Publicznych. Zwycięzca będzie miał do wybudowania blisko 12 km ekspresówki i dwa węzły Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice.
W realizacji są już pozostałe trzy fragmenty w kierunku Bydgoszczy: Bydgoszcz Południe - Emilianowo (z rozbudową DK25), Emilianowo - Solec i Solec - Toruń Zachód. Zakończenie wszystkich prac powinno nastąpić w 2026 roku.
Czytaj także:
Rozstrzygnięcia przetargów na S10 i S19, postępy na obwodnicy Olesna S11
Przygotowania do nowych odcinków S6, S8 i S10
Finisz na A1, przetarg na S10, budowa na S16
Pozytywnym wynikiem kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych zakończył się przetarg na projekt i budowę S19 Babica - Jawornik (woj. podkarpackie). Wykonawcą jest firm PUT Intercor (1 253 mln zł).
Zakres prac obejmuje ponad 11 kilometrowy odcinek dwujezdniowej ekspresówki z dwa pasami w każdą stronę plus awaryjny. Powstanie też węzeł (jeszcze bez nazwy w okolicach Strzyżów i Czudec), Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik oraz siedem estakad. Najwyższa będzie miała 100 metrów wysokości i ponad kilometr długości.
Termin realizacji wyznaczono na 41 miesięcy (z wyłączeniem przerwy zimowej tylko na etapie budowy) od daty podpisania umowy.
Czytaj także:
Już są nowe odcinki A1, S7 i S19
Sporo się dzieje na przebiegu S19
Inwestycje drogowe na wschodzie Polski
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 4/2022
Blisko 30 tysięcy zastrzeżeń do oświetlenia pojazdu
Nowy elektryk Volkswagena w wariancie coupe
MI zapowiada zmiany w szkoleniu kierowców
Polisa AC dla elektromobilności
Przebudowy na A1, S1 i DK91
Wydanie 3/2022
Nowe radiowozy dla drogówki
Citroen powraca do segmentu D
Propozycje Orlenu za możliwość przejęcia Lotosu
Polacy na mecie Rajdu Dakar 2022
Realizacja kolejnych fragmentów dróg S10, S17 i S74
Wydanie 2/2022
Wyższe kary za brak OC w 2022 roku
Toyota Hilux w topowej wersji GR Sport
Na półmetku Rajdu Dakar 2022
Autostrada Wielkopolska podnosi ceny przejazdu o 9 procent
Przebudowa węzła na S3, otwarcie S61 i przetarg na modernizację DK91