WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 27/2021

03-07-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: MKiŚ, Dacia, GITD, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Wyższe dopłaty do szerszego katalogu pojazdów zeroemisyjnych

Elektromobilność - startuje nowy program dopłat do samochodów zeromisyjnych - Mój elektryk

ELEKTROMOBILNOŚĆ | "Mój elektryk" to nowy program dopłat do zakupu, a także leasingu lub najmu, fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych (nie zaliczają się do nich hybrydy typu plug-in). Tym razem Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył na ten cel 500 milionów złotych.

W pierwszej kolejności, od 12 lipca, wnioski mogą składać osoby fizyczne. Pod uwagę brane są tylko modele z kategorii M1 (homologacja do dziewięciu miejsc z kierowcą). Kwota dofinansowania do 18 750 złotych (od ceny pojazdu do 225 tys. zł brutto), ale dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny do 27 tys. zł (bez limitu ceny).

Wnioski przyjmowane będą tylko w formie elektronicznej. Wymogiem uzyskania dopłaty na zakup jest rejestracja pojazdu w Polsce, ubezpieczenie i zobowiązanie do jego posiadania przez conajmniej dwa lata.

Kolejne etapy (nie podano jeszcze terminów) przeznaczone będą między innymi dla przedsiębiorców, jednostek sektora finansów publicznych, rolników indywidualnych oraz osób prawnych. Tu katalog pojazdów będzie szerszy, ale też i stopniowana wysokość dotacji.

W przypadku M1 to także do 18 750 złotych, ale przy deklaracji rocznego przebiegu powyżej 15 tys. kilometrów będzie 27 tys. złotych. Limit ceny pojazdu to 225 tys. złotych.

Dla M2, M3 oraz N1 do 20 proc. kosztów kwalifikowanych (maks. 50 tys. zł). Przy deklaracji rocznego przebiegu powyżej 20 tys. kilometrów dotacja rośnie do 30 proc. (maks. 70 tys. zł).

Ostatnie kategorie L1e-L7e (motorowery, motocykle i czterokołowce) mają do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (maks. 4 tys. zł).

Program "Mój elektryk" potrwa do 2026 roku. NFOŚiGW planuje też uruchomienia dofinansowań do stacji ładowania EV lub tankowania wodoru oraz wyrównanie dopłat dla uczestników poprzedniej akcji "Zielony samochód".

Dacia Duster po faceliftingu także z przekładnią EDC

PREMIERA TYGODNIA | 2021 to przełomowy rok w historii Dacii. Wiosną zaprezentowano kolejne wcielenia Sandero i Logana, nieco później zadebiutował pierwszy w gamie elektryk Spring. Niedawno marka zaprezentowała swoje nowe logo. Teraz stawkę podbija Duster. SUV, który cieszy się bardzo dużą popularnością w Europie, a w Polsce odważnie szturmuje podium sprzedaży nowych samochodów (4. miejsce po pierwszym półroczu 2021).

Druga generacja Dacii Duster miała swoją premierę w 2017 roku. Zaprezentowane teraz wersje są jej modernizacją, na której nadal widnieje poprzednie logo. Na zewnątrz widoczną zmianą są (nomem omen) nowe reflektory bazujące na technologii LED. Bazowym kolorem nadwozia jest Alpejska Biel. Najdroższy lakier metaliczny Arizona Orange wymaga dopłaty 2400 zł.

Nieco więcej nowości we wnętrzu. W ofercie zostają wersje wyposażenia Access, Essential, Comfort i Prestige. W dwóch ostatnich pojawił się nowy, 8-calowy wyświetlacz dotykowy z możliwością duplikowania części zawartości smartfona (Android Auto i Apple CarPlay). W topowej wersji także bezprzewodowo. Do tego aż cztery wejścia USB (z tyłu opcja z bezkluczykowym dostępem do auta). Część ze środkową konsolą została podniesiona o 70 mm.

Ważną nowością zmodernizowanego Dustera jest dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna EDC. Będzie ona parą tylko z silnikiem TCe 150. W pozostałych - TCe 90, TCe 100 i TCe 130 oraz Blue dCi 115 - standardem jest 6-biegowa skrzynia manualna.

Fabryczna instalacja LPG pozostaje w konfiguracji ze stukonną jednostką benzynową. Dzięki podwojeniu objętości zbiornika gazu (50 litrów) łączny zasięg zwiększa się do 1250 kilometrów. W wersji Prestige najmocniejsze silniki mogą mieć napęd 4x4.

Zamówienia na odświeżoną Dacię Duster są już przyjmowane, oficjalna sprzedaż rozpocznie się we wrześniu. W Polsce wyceniono ten model w przedziale 49 900 - 85 500 złotych.

Testy urządzeń rejestrujących wjazd na czerwonym

Polskie drogi - CANARD testuje działanie urządzeń rejestrujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle

POLSKIE DROGI | W styczniu 2020 roku Inspekcja Transportu Drogowego ogłosiła plany powiększenia sieci automatycznego nadzoru nad ruchem. Oprócz "klasycznych" fotoradarów zaplanowano 30 kolejnych systemów rejestrujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Dziś działają w dwudziestu miejscach, w ubiegłym roku najwięcej takich wykroczeń ujawniono w miejscowościach Mroków (8 tys.), Jabłonna (4,3 tys.) i Piła (3,9 tys.).

W toczącym się właśnie przetargu na dostawę kolejnych zestawów uczestniczą cztery firmy. Wszystkie miały możliwość zaprezentowania swojej oferty w praktyce. Drogowe testy zorganizowano na terenie lotniska w Radomiu.

Na płycie zostało wyznaczone skrzyżowanie w kształcie litery T z działającą sygnalizacją świetlną. W próbach uczestniczyły zarówno samochody osobowe, busy i ciężarówki. W sumie wykonały kilkaset przejazdów, także w warunkach nocnych. Oceniano między innymi jakość obrazu, w tym odczyt numerów rejestracyjnych oraz dokładność działania pomiaru (przekroczenie wirtualnie wyznaczonej linii detekcji).

Zwycięzca przetargu zostanie zobligowany do dostawy i montażu urządzeń w czasie 72 tygodni od dnia podpisania umowy. Nowe rejestratory wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle trafią do 18 miast.

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce nadal niegotowy

Polskie drogi - finisz prac i początek odbiorów na odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy z tunelem pod Ursynowem

POLSKIE DROGI | Kluczowy fragment Południowej Obwodnicy Warszawy (S2 węzeł Puławska - węzeł Wilanów) wciąż łapie opóźnienia. Jest to jednocześnie łącznik fragmentów autostrady A2 od węzła Konotopa do węzła Lubelska. Drogowcy zapewniali o jego przejezdności jeszcze przed wakacjami, ale wciąż jest to plac budowy. Szacuje się, że do tej pory wykonano 95 proc. wszystkich prac.

To jednak nie wszystko, bo czeka jeszcze seria testów i odbiorów. A te mogą potrwać kolejne dwa miesiące. GDDKiA zastrzega przy tym, że trudno wskazać termin, bo podmiotowy odcinek jest jak na polskie drogi bardzo nietypowy. Ponad dwa kilometry (2333 m) tej ekspresówki przebiega w tunelu pod jedną z dzielnic Warszawy i pierwszą linią metra. Co też wymagało instalacji wielu systemów bezpieczeństwa i budowy osobnego Centrum Zarządzania Tunelem. W tym samym budynku działać będzie także Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem.

Sam tunel jest konstrukcją dwunawową, w każdej znajduje się jezdnia z trzema pasami ruchu i jednym awaryjnym. Z obu stronach zostawiono też miejsce na drogę ewakuacyjną. Dodatkowo pomiędzy nawami ciągnie się odizolowany korytarz, wejścia zlokalizowano co 250 metrów.

Do tego zainstalowano oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacje, układ wentylacji z czujnikami pomiaru stężenia tlenku węgla i azotu oraz dymu. W ostatnich tygodniach pracowano nad jakością sygnały radiowego, w tym zasięgu sieci GSM. W warstwę ścieralną jezdni wtopiono czujniki instalacji przeciwoblodzeniowej.

Budowę Południowej Obwodnicy Warszawy (33,8 km) rozpoczęto w 2010 roku. Fragment Konotopa - Puławska oddano do użytku w 2013. Kolejne prace rozpoczęto w 2015 roku z terminem zakończenia pięć lat później. W trakcie podjęto między innymi decyzję o powstaniu dodatkowego wiaduktu kolejowego (odcinek C), a budowę mostu przez Wisłę (odcinek B) wstrzymywał wysoki stan wody.

O wydłużenie terminu wystąpił również wykonawca tunelu (odcinek A), który jednocześnie borykał się z postępowaniem restrukturyzacyjnym przed włoskim sądem. Ostatecznie fragment Wilanów - Lubelska (odcinki B i C) został oddany do ruchu pod koniec ubiegłego roku. Funkcjonalność końcowego węzła (skrzyżowanie z A2 i S17) wciąż utrudnia budowa pierwszego fragmentu Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Jego zakończenie planowane jest w przyszłym roku.

Trzeci pas na A4, kolejne kilometry S5, S6, S11 i S74

Polskie drogi - projektowanie poszerzenia A4 Krzyżowa - Wrocław i przebiegu S5 Bolków - Sobótka

POLSKIE DROGI | Po fragmencie A2 także A4 zostanie rozbudowana do trzech pasów. GDDKiA podpisała właśnie umowę z Biurem Projektowo-Badawczym Dróg i Mostów TRANSPROJEKT na przygotowanie stosownej dokumentacji. Wiadomo już 36-kilometrowy odcinek od Krzyżowej do Legnicy w dużej części pobiegnie starym śladem, ale też będzie budowa nowej, równoległej jezdni.

Wykonawca ma te prace 48 miesięcy, właściwy projekt i budowa zostały zaplanowana na lat 2026-2029.

Inwestycja ma jednak większy zakres, bo została podzielona na dwie części. Także w czerwcu podpisano umowę na podobny zakres dla odcinka pomiędzy węzłami Legnica Południe a Wrocław Wschód (80 km). Tu dodatkowo powstanie biegnąca równolegle ekspresówka S5 od Bolkowa do Sobótki. W tym przypadku całość ma być gotowa do 2030 roku.

Polskie drogi - rozpoczęcie budowy S6 Bobrowniki - Skórowo

Kolejny odcinek S6 przechodzi do etapu projektowania i budowy. Umowa na 13 kilometrów dwujezdniowej drogi pomiędzy węzłami Bobrowniki i Skórowo (woj. pomorskie) została podpisana z konsorcjum firm Aldesa Construcciones (283 mln zł).

Na rozstrzygnięcie przetargu czekają jeszcze dwa fragmenty - Redzikowo (obwodnica Słupska) - Bobrowniki i Leśnice - Bożepole Wielkie. Z kolei w III kwartale tego roku mają rozpocząć się poszukiwania wykonawców S6 pomiędzy Koszalinem i Słupskiem.

Polskie drogi - rozpoczęcie budowy S11 Koszalin - Babolice

Prace rozpoczynają się także na S11 Koszalin - Zegrze Pomorskie (blisko 17 km). Droga będzie miała przekrój dwujezdniowy po dwa pasy w każdą stronę, na wysokości miejscowości Niekłonice powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych.

Tym samym do fazy realizacji przeszedł ostatni odcinek ekspresówki w kierunku Babolic (48 km). Oddanie całości do ruchu zostało zaplanowane na wrzesień 2023. Docelowo S11 pobiegnie do Poznania, gdzie połączy się z gotowym już fragmentem w stronę Wrocławia.

Polskie drogi - przetarg na S74 Przełom - Kielce

Dobre wieści dla kierowców także z województwa świętokrzyskiego. GDDKiA ogłosiła przetarg projekt i budowę S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód (16,4 km). Droga będzie miała przekrój dwujezdniowy po dwa pasy w obie strony. W ramach tej inwestycji powstanie między innymi węzeł Mniów i Bugaj, dwa mosty i dwanaście wiaduktów oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Przełom.