WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 30/2021
24-07-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ITD, Mercedes, archiwum, Lotos, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Blisko 5 procent niesprawnych autokarów przewożących dzieci
Hybrydy dołączają do Mercedesa Klasy S
Sześć miesięcy na rynku opon
Projekt "Ekologiczne Asfalty"
Domykanie ciągłości przebiegu S6 i S61
Blisko 5 procent niesprawnych autokarów przewożących dzieci
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Inspekcja Transportu Drogowego podała pierwsze wyniki wakacyjnych kontroli autokarów turystycznych. Na 834 pojazdy zatrzymano 37 dowodów rejestracyjnych, w tym wydano 12 zakazów dalszej jazdy. Inspektorzy nałożyli 154 mandatów karnych, wszczęto też 58 postępowań administracyjnych wobec przewoźników.
Najczęstsze przyczyny to niesprawny układ hamulcowy i oświetlenie, jak też oszustwa w dokumentacji czasu pracy kierowców.
Jako przykład ITD podaje kontrolę z 14 lipca z Dolnego Śląska. W autobusie, którym miała podróżować grupa harcerzy stwierdzono nieszczelność układu hamulcowego. W efekcie przewoźnik musiał podstawić drugi pojazd.
Kontrole prowadzone są także na trasach przejazdów. Tego samego dnia zatrzymano autokar wiozący dzieci z Nadarzyna do Torunia. W tym przypadku stwierdzono nieważny od marca 2021 przegląd techniczny. Przewoźnik również został zobligowany do podstawienia zastępczego pojazdu.
Z kolei w miniony czwartek w trakcie kontroli autobusu, którym powracały dzieci z kolonii, zauważono użycie dwóch kart kierowców. W ten sposób chciano udokumentować pracę w załodze dwuosobowej, gdy faktycznie wykonywała ją tylko jedna.
ITD przypomina, że rodzice, opiekunowie czy organizatorzy powinni zgłaszać chęć kontroli autokaru na kilka dni przed planowanym wyjazdem (www.gitd.gov.pl/kontakt/witd). Jeśli pojazd wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa każdy z pasażerów powinien je zapiąć. Kierowca po przejechaniu 4,5 godziny musi zrobić co najmniej 45-minutową przerwę. Limit dzienny pracy "za kółkiem" to 9 godzin (dwa razy w tygodniu można go wydłużyć do 10).
W autobusach szkolnych z maseczką na twarzy
Komunikacja stołeczna pod lupą ITD
Ferie zimowe i kontrole autokarów
Hybrydy dołączają do Mercedesa Klasy S
PREMIERA TYGODNIA | Niemal przed rokiem debiutowała nowa Klasa S, chwilę później topowa wersja ze znaczkiem Mercedes-Maybach. Kilkanaście tygodni temu dołączyła do niej elektryczna odmiana EQS. Teraz przyszedł czas na uzupełnienie gamy odmianą miękkiej hybrydy i typu plug-in ze standardowym (3106 mm) i wydłużonym rozstawem osi (3216 mm).
Wraz z nimi na listę wyposażenia Klasy S wpisują się nowe pozycje. To między innymi rozszerzona funkcjonalność asystenta MBUX, który po wykryciu obecności pasażerów na kanapie automatycznie wysuwa zagłówki oraz podajnik klamry pasa bezpieczeństwa. Dodatkowym podkreśleniem luksusowych rozwiązań tego modelu jest funkcja masażu łydek. Przy instalacji 48V istnieje możliwość zamówienia zawieszenia E-Active Body Control.
Miękka hybryda (S 580 4Matic) bazuje na czterolitrowym silniku benzynowym V8 o maksymalnej mocy 503 koni mechanicznych. Przyspieszenie do setki zajmuje 4,4 sekundy, zaś prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Zużycie paliwa, w cyklu mieszanym, wynosi od 9,9 do 11,4 l/100 km.
W przypadku hybrydy plug-in (S 580 e) mamy trzylitrowy silnik o łącznej mocy 510 KM (benzynowy 367 KM, elektryczny 150 KM). Zasięg w trybie EV wynosi do 121 km, pełne ładowanie (DC 60 kW) baterii zajmuje do 30 minut. Maksymalna prędkość auta zasilanego to 140 km/h.
Z hybrydami współpracuje przekładnia automatyczna 9G-Tronic.
Nowa Klasa S mild-hybrid została wyceniona na 557 500 złotych (wersja długa na 577 500 zł), zaś hybrid plug-in na 569 900 zł (589 900 zł).
Elektryczna limuzyna Mercedesa
Innowacyjne poduszki powietrzne Klasy S, a montaż fotelików
Nowa Klasa S z innowacyjnymi systemami bezpieczeństwa
Sześć miesięcy na rynku opon
Z RYNKU | Rośnie sprzedaż nowych opon w Polsce. W pierwszym półroczu 2021 zmniejszenie zainteresowania zanotowało jedynie ogumienie do motocykli (-0,5 proc. względem 2020). Najwięcej zyskały opony do lekkich samochodów dostawczych (+135 proc.), pojazdów i maszyn rolniczych (+115 proc.) oraz SUV-ów (+103 proc.). Wzrosty te, chociaż dwucyfrowe, widoczne są także w porównaniu do 2019.
"Obserwujemy bardzo duże wzrosty sprzedaży opon we wszystkich segmentach. Wygląda to na mocny trend i odbicie po zeszłorocznej, pandemicznej zapaści"
- komentuje Maciej Winiarz, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
W największym ilościowo segmencie - samochodach osobowych - odnotowano "zaledwie" +80 proc. Tu niepodzielnie panują opony klasy budżetowej (40 proc. rynku). Ale straciły one jeden punkt procentowy, za to dwa zyskały premium (33 proc.).
"To ważne, że kierowcy pomimo pandemii nie zapomnieli, jak ważne są opony w kontekście bezpieczeństwa na drodze. Coraz świadomiej i efektywniej inwestują w swoje ogumienie - o czym świadczy systematycznie rosnący udział opon premium, który sięgnął już 33 proc. i wyprzedził opony z półki średniej"
- dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Zysk Oponeo pomimo spadków na rynku opon
Sytuacja na rynku nowych opon
Dwucyfrowe spadki w sprzedaży opon
Projekt "Ekologiczne Asfalty"
TECHNIKA | Lotos i Politechnika Gdańska pracuje nad składem mieszanki asfaltowej o zdolnościach pochłaniania smogu. Eksperci szczególną wagę przywiązują do ograniczenia szkodliwych substancji zawartych w spalinach pojazdów. Niedawno podsumowano postęp działań nad tym projektem.
"Obecnie trwają prace nad dobraniem właściwego składu ekologicznego asfaltu i skutecznej modyfikacji składników, aby uzyskać jak największą efektywność redukcji zanieczyszczeń atmosferycznych, znajdujących się w rejonie pasa drogowego"
- relacjonowała prof. Anna Zielińska-Jurek z Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej.
W trakcie spotkania zaprezentowano także, opracowany specjalnie do tego projektu, układ do badania degradacji zanieczyszczeń powietrza, metody badawcze do oceny skuteczności przyjętych rozwiązań w trakcie eksploatacji oraz urządzenie do testowania próbki asfaltu przez obracające się gumowe koło.
Kolejnym etapem będzie dobór efektywnej mieszanki mineralno-asfaltowej. Następnie zostanie z niej wykonany pełnowymiarowy odcinek testowy.
To nie jedyne przedsięwzięcie spółki Lotos Asfalty w "ekologiczne" rozwiązanie. W 2013 roku jako pierwszy producent w Polsce wprowadziła do oferty masę bitumiczną z domieszką gumy pozyskanej z recyklingu opon. Jej właściwości pozwalają zmniejszyć hałas toczenia kół o około 5 dB. Niedawno wykonano z niej fragment drogi ekspresowej S61 biegnącej w pobliżu szkoły w miejscowości Kisielnica (woj. podlaskie).
Strażnicy skontrolują strefy czystego transportu
Debata o smogu, nie tylko w Warszawie
Kolejne kontrole autobusów i wyniki akcji SMOG
Domykanie ciągłości przebiegu S6 i S61
POLSKIE DROGI | Rusza budowa brakującego odcinka 7,9 km obwodnicy Koszalina w ciągu ekspresówki S6. Pierwotne prace wstrzymano w 2019 roku ze względu na nierozpoznane wcześniej warunki geologiczne. Wymusiły one zmianę projektu przebiegu drogi, z wykopu pod linią kolejową na blisko 800 metrową estakadę.
Wykonawca, konsorcjum firm Polbud Pomorze, Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów oraz Wibra Recycling (449 mln zł), na wykonanie prac budowlanych mają 19 miesięcy. Z wyłączeniem okresu zimowego (15 grudnia - 15 marca) odcinek ten powinien być gotowy w 2023 roku. Tym samym przejezdna będzie cała obwodnica Koszalina (21,1 km).
Trzeci pas na A4, kolejne kilometry S5, S6, S11 i S74
Postępy na A1 oraz obwodnice Koszalina, Sianowa, Stalowej Woli i Niska
Dłuższe trasy szybkiego ruchu - A2, S5 i S11
Na inny odcinek S6, Leśnica - Bożepole Wielkie (woj. pomorskie), lada dzień zostanie podpisana umowa z wybranym w przetargu wykonawcą, firmą Budimex (719 mln zł). Wynikiem pozytywnym zakończyła się bowiem kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Na długości 22 km powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i jeden awaryjny w każdą stronę oraz węzły Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce. Nastąpi także rozbudowa węzła Bożepole Wielkie.
Trzeci pas na A4, kolejne kilometry S5, S6, S11 i S74
Remont na A4 oraz przygotowania do budowy S6 i S19
Początek realizacji kluczowych inwestycji drogowych
Podobna wyrwa jak w Koszalinie istnieje dziś na budowie obwodnicy Łomży w ciągu przyszłej drogi S61 (via Baltica). W maju 2021, ze względu na niewywiązywanie się z harmonogramu prac, odstąpiono od umowy z włoską firmą TOTO. Tym samym odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,9 km) złapał opóźnienie.
Oznacza to spore utrudnienia w ruchu na S61, bowiem przed kilkoma dniami oddano do użytku fragment Śniadowo - Łomża Południe (17 km). Wkrótce przejezdny będzie kolejny Kolno - Stawiski (16 km), a pod koniec roku Łomża Południe - Łomża Zachód (7,2 km).
GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na brakujący odcinek. Jego rozstrzygnięcie spodziewane jest pod koniec 2021, a podpisanie umowy na początku przyszłego roku. Jednym ze stawianych warunków jest zapewnienie przejezdności do 2023.
Ruch na S61, umowy na S7 i S19, przetarg na S10
Przegląd inwestycji drogowych 2020-2021
GDDKiA podsumowała inwestycje drogowe w 2019 roku
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 29/2021
STOP - zły kierunek!
Nowa Astra już nie z Gliwic
Zawodnicy Orlen Team i premier Morawiecki o bezpieczeństwie na drodze
Przebijanie tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin
Ruch na S61, umowy na S7 i S19, przetarg na S10
Wydanie 28/2021
Musimy odstraszać potencjalnych morderców drogowych
Nowe BMW 2 Coupe
Strażnicy zyskają większe uprawnienia do karania
Ciąg dalszy audytu bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych
Szerzej na autostradach A1 i A2
Wydanie 27/2021
Wyższe dopłaty do szerszego katalogu pojazdów zeroemisyjnych
Dacia Duster po faceliftingu także z przekładnią EDC
Testy urządzeń rejestrujących wjazd na czerwonym
Najdłuższy tunel drogowy w Polsce nadal niegotowy
Trzeci pas na A4, kolejne kilometry S5, S6, S11 i S74