WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 30/2021

24-07-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ITD, Mercedes, archiwum, Lotos, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Blisko 5 procent niesprawnych autokarów przewożących dzieci

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - wakacyjne kontrole autokarów przewożących dzieci

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Inspekcja Transportu Drogowego podała pierwsze wyniki wakacyjnych kontroli autokarów turystycznych. Na 834 pojazdy zatrzymano 37 dowodów rejestracyjnych, w tym wydano 12 zakazów dalszej jazdy. Inspektorzy nałożyli 154 mandatów karnych, wszczęto też 58 postępowań administracyjnych wobec przewoźników.

Najczęstsze przyczyny to niesprawny układ hamulcowy i oświetlenie, jak też oszustwa w dokumentacji czasu pracy kierowców.

Jako przykład ITD podaje kontrolę z 14 lipca z Dolnego Śląska. W autobusie, którym miała podróżować grupa harcerzy stwierdzono nieszczelność układu hamulcowego. W efekcie przewoźnik musiał podstawić drugi pojazd.

Kontrole prowadzone są także na trasach przejazdów. Tego samego dnia zatrzymano autokar wiozący dzieci z Nadarzyna do Torunia. W tym przypadku stwierdzono nieważny od marca 2021 przegląd techniczny. Przewoźnik również został zobligowany do podstawienia zastępczego pojazdu.

Z kolei w miniony czwartek w trakcie kontroli autobusu, którym powracały dzieci z kolonii, zauważono użycie dwóch kart kierowców. W ten sposób chciano udokumentować pracę w załodze dwuosobowej, gdy faktycznie wykonywała ją tylko jedna.

ITD przypomina, że rodzice, opiekunowie czy organizatorzy powinni zgłaszać chęć kontroli autokaru na kilka dni przed planowanym wyjazdem (www.gitd.gov.pl/kontakt/witd). Jeśli pojazd wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa każdy z pasażerów powinien je zapiąć. Kierowca po przejechaniu 4,5 godziny musi zrobić co najmniej 45-minutową przerwę. Limit dzienny pracy "za kółkiem" to 9 godzin (dwa razy w tygodniu można go wydłużyć do 10).

Hybrydy dołączają do Mercedesa Klasy S

PREMIERA TYGODNIA | Niemal przed rokiem debiutowała nowa Klasa S, chwilę później topowa wersja ze znaczkiem Mercedes-Maybach. Kilkanaście tygodni temu dołączyła do niej elektryczna odmiana EQS. Teraz przyszedł czas na uzupełnienie gamy odmianą miękkiej hybrydy i typu plug-in ze standardowym (3106 mm) i wydłużonym rozstawem osi (3216 mm).

Wraz z nimi na listę wyposażenia Klasy S wpisują się nowe pozycje. To między innymi rozszerzona funkcjonalność asystenta MBUX, który po wykryciu obecności pasażerów na kanapie automatycznie wysuwa zagłówki oraz podajnik klamry pasa bezpieczeństwa. Dodatkowym podkreśleniem luksusowych rozwiązań tego modelu jest funkcja masażu łydek. Przy instalacji 48V istnieje możliwość zamówienia zawieszenia E-Active Body Control.

Miękka hybryda (S 580 4Matic) bazuje na czterolitrowym silniku benzynowym V8 o maksymalnej mocy 503 koni mechanicznych. Przyspieszenie do setki zajmuje 4,4 sekundy, zaś prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Zużycie paliwa, w cyklu mieszanym, wynosi od 9,9 do 11,4 l/100 km.

W przypadku hybrydy plug-in (S 580 e) mamy trzylitrowy silnik o łącznej mocy 510 KM (benzynowy 367 KM, elektryczny 150 KM). Zasięg w trybie EV wynosi do 121 km, pełne ładowanie (DC 60 kW) baterii zajmuje do 30 minut. Maksymalna prędkość auta zasilanego to 140 km/h.

Z hybrydami współpracuje przekładnia automatyczna 9G-Tronic.

Nowa Klasa S mild-hybrid została wyceniona na 557 500 złotych (wersja długa na 577 500 zł), zaś hybrid plug-in na 569 900 zł (589 900 zł).

Sześć miesięcy na rynku opon

Z rynku - podsumowanie sprzedaży nowych opon na polskim rynku w pierwszej połowie 2021

Z RYNKU | Rośnie sprzedaż nowych opon w Polsce. W pierwszym półroczu 2021 zmniejszenie zainteresowania zanotowało jedynie ogumienie do motocykli (-0,5 proc. względem 2020). Najwięcej zyskały opony do lekkich samochodów dostawczych (+135 proc.), pojazdów i maszyn rolniczych (+115 proc.) oraz SUV-ów (+103 proc.). Wzrosty te, chociaż dwucyfrowe, widoczne są także w porównaniu do 2019.

"Obserwujemy bardzo duże wzrosty sprzedaży opon we wszystkich segmentach. Wygląda to na mocny trend i odbicie po zeszłorocznej, pandemicznej zapaści"

- komentuje Maciej Winiarz, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

W największym ilościowo segmencie - samochodach osobowych - odnotowano "zaledwie" +80 proc. Tu niepodzielnie panują opony klasy budżetowej (40 proc. rynku). Ale straciły one jeden punkt procentowy, za to dwa zyskały premium (33 proc.).

"To ważne, że kierowcy pomimo pandemii nie zapomnieli, jak ważne są opony w kontekście bezpieczeństwa na drodze. Coraz świadomiej i efektywniej inwestują w swoje ogumienie - o czym świadczy systematycznie rosnący udział opon premium, który sięgnął już 33 proc. i wyprzedził opony z półki średniej"

- dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Projekt "Ekologiczne Asfalty"

Technika - Lotos i Politechnika Gdańska pracują nad mieszanką asfaltową pochłaniającą spaliny samochodowe

TECHNIKA | Lotos i Politechnika Gdańska pracuje nad składem mieszanki asfaltowej o zdolnościach pochłaniania smogu. Eksperci szczególną wagę przywiązują do ograniczenia szkodliwych substancji zawartych w spalinach pojazdów. Niedawno podsumowano postęp działań nad tym projektem.

"Obecnie trwają prace nad dobraniem właściwego składu ekologicznego asfaltu i skutecznej modyfikacji składników, aby uzyskać jak największą efektywność redukcji zanieczyszczeń atmosferycznych, znajdujących się w rejonie pasa drogowego"

- relacjonowała prof. Anna Zielińska-Jurek z Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej.

W trakcie spotkania zaprezentowano także, opracowany specjalnie do tego projektu, układ do badania degradacji zanieczyszczeń powietrza, metody badawcze do oceny skuteczności przyjętych rozwiązań w trakcie eksploatacji oraz urządzenie do testowania próbki asfaltu przez obracające się gumowe koło.

Kolejnym etapem będzie dobór efektywnej mieszanki mineralno-asfaltowej. Następnie zostanie z niej wykonany pełnowymiarowy odcinek testowy.

To nie jedyne przedsięwzięcie spółki Lotos Asfalty w "ekologiczne" rozwiązanie. W 2013 roku jako pierwszy producent w Polsce wprowadziła do oferty masę bitumiczną z domieszką gumy pozyskanej z recyklingu opon. Jej właściwości pozwalają zmniejszyć hałas toczenia kół o około 5 dB. Niedawno wykonano z niej fragment drogi ekspresowej S61 biegnącej w pobliżu szkoły w miejscowości Kisielnica (woj. podlaskie).

Domykanie ciągłości przebiegu S6 i S61

Polskie drogi - podpisanie umowy na dokończenie obwodnicy Koszalina

POLSKIE DROGI | Rusza budowa brakującego odcinka 7,9 km obwodnicy Koszalina w ciągu ekspresówki S6. Pierwotne prace wstrzymano w 2019 roku ze względu na nierozpoznane wcześniej warunki geologiczne. Wymusiły one zmianę projektu przebiegu drogi, z wykopu pod linią kolejową na blisko 800 metrową estakadę.

Wykonawca, konsorcjum firm Polbud Pomorze, Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów oraz Wibra Recycling (449 mln zł), na wykonanie prac budowlanych mają 19 miesięcy. Z wyłączeniem okresu zimowego (15 grudnia - 15 marca) odcinek ten powinien być gotowy w 2023 roku. Tym samym przejezdna będzie cała obwodnica Koszalina (21,1 km).

Polskie drogi - wkrótce podpisanie umowy na S6 Leśnica - Bożepole Wielkie

Na inny odcinek S6, Leśnica - Bożepole Wielkie (woj. pomorskie), lada dzień zostanie podpisana umowa z wybranym w przetargu wykonawcą, firmą Budimex (719 mln zł). Wynikiem pozytywnym zakończyła się bowiem kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Na długości 22 km powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i jeden awaryjny w każdą stronę oraz węzły Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce. Nastąpi także rozbudowa węzła Bożepole Wielkie.

Polskie drogi - ogłoszenie przetargu na dokończenie S61 Łomża Zachód - Kolno

Podobna wyrwa jak w Koszalinie istnieje dziś na budowie obwodnicy Łomży w ciągu przyszłej drogi S61 (via Baltica). W maju 2021, ze względu na niewywiązywanie się z harmonogramu prac, odstąpiono od umowy z włoską firmą TOTO. Tym samym odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,9 km) złapał opóźnienie.

Oznacza to spore utrudnienia w ruchu na S61, bowiem przed kilkoma dniami oddano do użytku fragment Śniadowo - Łomża Południe (17 km). Wkrótce przejezdny będzie kolejny Kolno - Stawiski (16 km), a pod koniec roku Łomża Południe - Łomża Zachód (7,2 km).

GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na brakujący odcinek. Jego rozstrzygnięcie spodziewane jest pod koniec 2021, a podpisanie umowy na początku przyszłego roku. Jednym ze stawianych warunków jest zapewnienie przejezdności do 2023.