WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 39/2021

25-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: screen spotu KRBRD, Fiat, PZM, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Pierwsze efekty zmian w przepisach - pierwszeństwo pieszych

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - zmiany w przepisach o pierwszeństwie pieszych, zrównania prędkości przez całą dobę i odległości pomiędzy pojazdami na autostradach i ekspresówkach

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przedstawiła pierwsze efekty niedawnych zmian w przepisach. Dotyczą one między innymi pieszych, którzy od 1 czerwca 2021 zyskali pierwszeństwo z chwilą wejścia na pasy.

Według danych policji w okresie trzech miesięcy (do 31 sierpnia) na przejściach doszło do 421 potrąceń. Oznacza to 3 proc. spadek w porównaniu do analogicznego okresu 2020 i 24 proc. do 2019. W ich następstwie zginęło 28 przechodniów. Jednak liczby tej nie zestawiono z danymi za ubiegłe lata, a roczne raporty policji nie wyszczególniają miejsc i miesięcy takich zdarzeń.

Odniesiono się za to do liczby osób ciężko rannych, a dokładniej jej spadków o 14 proc. (2020) i 30 proc. (2019).

Do dwóch pozostałych zmian nawiązał wiceminister infrastruktury Rafał Weber mówiąc ogólnikowo, że "egzekwowanie jazdy z odpowiednią prędkością oraz zachowania bezpiecznej odległości należy między innymi do zadań Policji. Niestety wciąż wielu kierowców przekracza limity prędkości czy wykazuje się nadmiernie agresywną jazdą. Dzięki znowelizowanemu kodeksowi ruchu drogowego policjanci będą mogli jeszcze efektywniej dbać o bezpieczeństwo".

Z kolei Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik przekonywał, że "zintensyfikowane działania informacyjno–promocyjne w ramach realizacji kampanii Czy to Cię tłumaczy? zaczynają przynosić oczekiwane efekty, właśnie w postaci poprawy świadomości nas wszystkich, a co za tym idzie właściwych zachowań na drodze".

I zapowiada, że po spotach telewizyjnych i radiowych przygotowywane są kolejne działania. W tych samych mediach pojawią się audycje z udziałem ekspertów podejmujące szeroko rozumiane tematy brd. Od wpływu prędkości na drogę zatrzymania, poprzez stan techniczny pojazdu do do zmieniającej się z wiekiem percepcji kierowcy.


Crossover Fiat 500X z miękkim dachem

PREMIERA TYGODNIA | Po udanym powrocie na rynek "pięćsetki", Fiat wprowadził do oferty zbudowanego na niej crossovera. Model 500X zadebiutował w 2014 roku i produkowany jest wciąż jako pierwsza generacja. Minionej wiosny przeszedł modernizację, ale w przypadku tej wersji możemy mówić o nowości. Przed wakacjami wprowadzono wersję z miękkim, otwieranym dachem.

Teraz do premierowych odsłon Yacht Club Capri oraz Dolcevita Launch Edition dołączyły konfiguracje seryjne. Wariant "open air" Dolcevita dostępny jest dla wyposażenia Cross i Sport.

To aktualnie topowe wersje Fiata 500X zawierające między innymi rozbudowane funkcje ESP, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, klimatyzację dwustrefową oraz 18- lub 19-calowe felgi.

Płócienny dach Dolcevita po złożeniu nie zabiera miejsca z przestrzeni bagażnika (245 litrów). Czynność ta zajmuje 15 sekund i można ją wykonać do prędkości jazdy 100 km/h. Dach dostępny jest w trzech kolorach - czarny, szary i czerwony - które można łączyć z dziesięcioma odcieniami lakieru nadwozia.

Fiat 500X oferowany jest z silnikami benzynowymi - trzycylindrowym 1.0 120 KM z 6-biegową skrzynią manualną i czterocylindrowym 1.3 150 KM z przekładnią automatyczną.

Wersje "open air" z miękkim dachem Dolcevita dostępne są na zamówienie.


Krajowy półfinał o tytuł Najbezpieczniejszego Młodego Kierowcę

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - półfinał konkursu Najbezpieczniejszy Młody Kierowca 2021

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Przed tygodniem na Torze Poznań odbył się półfinał polskiej edycji konkursu Najbezpieczniejszy Młody Kierowca. Jego zwycięzcą został Szymon Pabich z Bełchatowa. Tym samym po raz trzeci stanął na podium - 1. miejsce w 2019 i 2. miejsce w 2020. Do dalszego etapu zakwalifikowali się również Błażej Gambuś ze Skrzydłowic i Maciej Skrzypek z Bolesławca.

Dwudziestu czterech uczestników półfinału rywalizowało w sześciu konkurencjach. Na początek był test wiedzy. Kolejne to praktyczna umiejętność udzielania pierwszej pomocy (z uwzględnieniem obostrzeń COVID-19), tyłem po asymetrycznym slalomie tylko na podstawie obrazu z kamery, wyjście z poślizgu nadsterownego, kolejny asymetryczny slalom - tym razem pojazdem elektrycznym na różnych nawierzchniach oraz wymiana koła na czas.

Zwycięzcy polskiej edycji zmierzą się ze swoimi rówieśnikami z Austrii, Bułgarii i Słowenii podczas europejskiego finału na Torze Modlin. Zaplanowano go na 2 października 2021. Nagrodą główną jest dwuosobowy wyjazd na przyszłoroczne wyścigi F1 w Barcelonie. Organizatorem konkursu jest Polski Związek Motorowy.


Obowiązek korzystania z systemu poboru opłat e-TOLL PL

Polskie drogi - koniec systemów viaBOX i viaAUTO, nowy e-TOLL PL

POLSKIE DROGI | Od 1 października 2021 (piątek) zmieniają się zasady elektronicznego poboru opłat na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Są to A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica.

Dotychczasowy system z urządzeniami pokładowymi viaAUTO (pojazdy o DMC do 3,5 tony) i viaBOX (pozostałe) przestaną działać. Zastąpią je (dostępne już od czerwca 2021) trzy rozwiązania: aplikacja e-TOLL PL, moduły OBU/ZSL oraz elektroniczny bilet.

Co ważne posiadacze pojazdów o DMC do 3,5 tony do 30 listopada 2021 za przejazd mogą płacić w dotychczasowy sposób - gotówką lub kartą na bramkach.

Zmiany wiążą się z nową organizacją ruchu. Na każdym Placu Poboru Opłat dwa skrajne pasy wjazdowe i wyjazdowe będą przeznaczone dla użytkowników nowego systemu. Podobnie będzie - ale na jednym skrajnym pasie - na węzłach.

Aplikacja e-TOLL PL dostępna jest bezpłatnie w sklepach Google Play i App Store, urządzenia pokładowe OBU/ZSL (tylko zatwierdzonych dostawców - lista na etoll.gov.pl) w punktach granicznych i u wybranych dystrybutorów, zaś elektroniczny bilet (z podanym numerem rejestracyjnym i trasą przejazdu) na stacjach paliw. W pierwszym i drugim przypadku należy dokonać rejestracji w systemie e-Toll.

Wprowadzenie nowego systemu wiąże się z likwidacją bramek na dwóch odcinkach A2 i A4, co ma upłynnić ruch. Kontrolę nad uiszczeniem opłat sprawuje system rejestracji wjazdów i wyjazdów oraz mobilne patrole.

Co równie ważne - dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony system e-Toll obejmuje przejazdy także drogami ekspresowymi i krajowymi, na których dotychczas obowiązywał viaTOLL.


Wyprowadzenie tranzytu z miejscowości na DK25, DK26 i DK51

Polskie drogi - decyzja środowiskowa dla obwodnicy Sępólno Krajeńskie, DK25

POLSKIE DROGI | Poza rządowym programem budowy 100 obwodnic w ciągu dróg krajowych realizowane są także inne tego typu inwestycje. W mijającym tygodniu GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla obejścia miejscowości Sępólno Krajeńskie (woj. kujawsko-pomorskie) w ciągu drogi krajowej nr 25.

Jest to druga część połączenia nowym układem drogowym z obwodnicą Kamienia Krajeńskiego, dla której RDOŚ uzyskano wiosną tego roku.

W obu przypadkach będzie to układ jezdni po jednym pasie ruchu w każdą stronę. W przypadku Sępólna Krajeńskiego będzie miała długość 6,4 km, a dla Kamienia 2,3 km. Realizacja przewidziana jest na lata 2024-27.

Polskie drogi - oddanie do użytku obwodnicy Myśliborza, DK26

Obwodnicą można już omijać Myślibórz (woj. zachodniopomorskie) w ciągu DK26. Otwarta właśnie droga ma 3,4 km długości i przekrój jezdni po jednym pasie w każdą stronę. Łączy się od strony zachodniej z DK23, a od wschodniej biegnie w kierunku S3.

Inwestycja realizowana była od 2019 roku we współpracy z samorządem lokalnym, który do kwoty 47,7 mln złotych dołożył osiem.

Polskie drogi - rozstrzygnięcie przetargu na modernizację DK51 Smolajny - Kosyń

Komisja przetargowa wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na modernizację DK51 Smolajny - Kosyń (woj. warmińsko-mazurskie). Złożyła ją firma Strabag (21 mln zł). Zanim zostanie podpisana umowa GDDKiA czeka do 30 września na ewentualne odwołania od swojej decyzji.

To zaledwie odcinek o długości 2,2 km, na którym zostanie wzmocniona nawierzchnia do nacisku 11,5 tony na oś, przebudowane zakręty, powstanie też kładka dla pieszych nad Łyną. Ale co istotne, obecnie w Smolajnach realizowana jest (Budimex) obwodnica z rządowej listy "100", a zapowiedziana modernizacja stanowi jej przedłużenie.