WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 37/2021

11-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Policja, Honda, Mercedes, Stalexport/archiwum, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Policjanci ruchu drogowego apelują - zrób nam na złość!

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - warszawska drogówka zapowiada miejsce kontroli uczestników ruchu drogowego

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Funkcjonariusze w warszawskiej drogówki postanowili informować o miejscach prowadzonych przez siebie kontroli. Nie tylko pieszych czy zmotoryzowanych patroli, ale też z powietrza za pomocą drona. Dotyczą one zarówno kierujących samochodami, jak i użytkowników jednośladów oraz pieszych.

We wpisach na tweeterze pojawiają się sformułowania "nie do zobaczenia" i "zrób nam na złość". W mijającym tygodniu zapowiedziano w ten sposób między innymi radarowe kontrole prędkości na Wisłostradzie pod Mostem Gdańskim (jeden zatrzymany). Natomiast na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich z ulicą Spiską dron rejestrował kierowców wyprzedzających przed przejściem dla pieszych (w ciągu godziny nie doszło do takiego wykroczenia).

Gorzej było z użytkownikami hulajnóg elektrycznych. Na osiem kontroli na Krakowskim Przedmieściu ukarano cztery osoby. Przy tej okazji sprawdzano też trzeźwość, wszystkie wyniki były negatywne.

Z kolei na przejściu dla pieszych przy tunelu Trasy W-Z wystawiono mandaty czterem osobom, które w trakcie przechodzenia przez pasy rozmawiały przez telefon.

Warszawska drogówka zapowiedziała też kontrole użytkowników bus-pasów, przewożenia dzieci w fotelikach oraz zachowania kierowców wobec pieszych.

W związku z tą akcją pojawił się także wpis: "Często na widok policjantów szybciej bije nam serce, a w ciągu sekundy jesteśmy w stanie dokonać sprawdzenia prędkości, zapiętych pasów ... można tak wymieniać. Nie chodzi jednak o to by, dbać o bezpieczeństwo, gdy zobaczymy patrol. Takie zachowania powinny być normą".


Nowa Honda HR-V tylko z miękką hybrydą

PREMIERA TYGODNIA | W 1999 roku w ofercie Hondy zadebiutował crossover HR-V. Po siedmiu latach zakończono produkcję, a na drugą generację trzeba było czekać niemal dekadę. Wkrótce ustąpi ona miejsca kolejnej odsłonie.

Nowe HR-V powstało na płycie podłogowej skonstruowanej z myślą o napędzie hybrydowym. Auto ma teraz 4340 mm długości przy rozstawie osi 2610 mm, 1790 mm szerokości (bez lusterek) i 1582 mm wysokości (fabrycznie na oponach 225/50 R18).

Pojemność bagażnika - w zależności od wersji i liczenia z dodatkowym schowkiem pod podłogą - mierzy od 304 do 335 litrów. Maksymalnie można ją powiększyć do 987 l. Dzięki systemowi Magic Seats można też ustawić do pionu siedziska kanapy (dzielonych 60:40).

Honda przedstawiła już polską specyfikację i cennik III generacji HR-V. W ofercie znajdują się trzy poziomy wyposażenia - Elegance, Advance i Advance Style. Na liście wszystkich znalazło się między innymi sześć poduszek powietrznych (brak informacji o centralnej, która montowana jest np. Jazzie) oraz pakiet Honda Sensing. Zawiera on system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą, sygnalizację przekroczenia linii wybranego pasa ruchu z asystentem utrzymania toru jazdy samochodu i adaptacyjny tempomat z funkcją jazdy w korku.

Poza bazową wersją Elegance standardem będzie jeszcze system monitorowania martwego pola w lusterkach i ruchu poprzecznego podczas manewru cofania.

Napęd miękkiej hybrydy (e:HEV) tworzy silnik benzynowy 1.5 i-VTEC 107 KM (79 kW) i elektryczny. Łącznie wygenerują moc 131 KM (96 kW). Współpracuje z nimi bezstopniowa przekładnia e-CVT. Napęd przenoszony jest wyłącznie na przednią oś. Przyspieszenie do setki w czasie 10,6 s, prędkość została ograniczona do 170 km/h. Tryb elektryczny dostępny jest tylko w trakcie ruszania i jazdą z niską prędkością.

Trzecia generacja Hondy HR-V trafi do polskich salonów na początku 2022. Niemniej rozpoczęto właśnie przyjmowanie zamówień. Ceny od 123 700 do 153 900 złotych.


50-lecie poduszki powietrznej na… pokazie mody

Technika - Mercedes świętuje 50-lecie poduszki powietrznej

TECHNIKA | W dniach 6-8 września w Berlinie odbył się Tydzień Mody Mercedes-Benz. Zaprezentowano na nim kolekcję ubrań wykonanych z… poduszek powietrznych. Pochodziły one z modeli niemieckiej marki wycofanych z użytku. Autorem projektów jest Heron Preston, właściciel sygnowanej przez siebie marki.

Pomysł ten, poza przykładem recyklingu, podkreśla rocznicę opracowania przez inżynierów Mercedesa konceptu poduszki powietrznej. Mija bowiem pół wieku od tamtej chwili, jak też 40 lat od wdrożenia jej do seryjnej produkcji.

W 1981 roku debiutowała w drugiej generacji Klasy S (W126). W kolejnej (W140) do wyposażenia dodano boczne airbagi. Tradycję wprowadzania przełomowych innowacji w tym modelu potrzymano też w najnowszej odsłonie (W223). Pasażerowie podróżujący na skrajnych miejscach kanapy chroni są przez dwie czołowe poduszki. Umieszczono je w plecach przednich foteli.

Obecnie obowiązkowym w Europie zestawem poduszek są dwie przednie, dwie boczne dla pierwszego rzędu i dwie kurtynowe. W 2021 w nowych modelach aut doszła centralna. Jej zadaniem jest ochrona głów kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w następstwie zdarzenia drogowego.

Coraz częściej na liście wyposażenia aut osobowych znajduje się poduszka chroniąca kolana kierowcy. Nadal rzadkością jest ta sama, ale po stronie pasażera. Z kolei w opcji oferowane są dla osób podróżujących na skrajnych miejscach kanapy.

Powstają też inne rozwiązania, jak airbag umieszczony w pasach bezpieczeństwa z tyłu. Był też pomysł na umieszczenie poduszki pod maską silnika, która miała niwelować pieszemu skutki potrącenia. Swoje koncepcje rozwijają też producenci motocykli.


Stalexport likwiduje preferencyjne stawki za przejazd A4

Polskie drogi - podwyżka stawek za elektroniczne formy opłat za przejazd A4 Katowice - Kraków

POLSKIE DROGI | Z początkiem października 2021 zarządca autostrady A4 Katowice - Kraków podwyższa niektóre opłaty za przejazd. Powodem jest zmniejszenie bonifikaty za niektóre kategorie pojazdów i zlikwidowanie preferencyjnych stawek w poborze elektronicznym.

Przy płatnościach gotówkowych lub kartą za pojazdy z kat. 2 (pojazdy o dwóch osiach, w tym jedna z kołami bliźniaczymi i pojazdy z dwoma osiami + przyczepa) i kat. 3 (pojazdy o trzech osiach i pojazdy z dwoma osiami, w tym jedna z kołami bliźniaczymi + przyczepa) z 20 na 22 zł.

Pozostałe kategorie pojazdów przy tych sposobach płatności bez zmian.

Droższe będą przejazdy rozliczane w formie elektronicznej - A4Go, Telepass i videotollingu (odczyt tablic rejestracyjnych).

Kierujący kat. 1 - samochód osobowy, zapłacą 9 zł (dotychczas 8 zł). Dla kat. 2 i 3 nowa stawka wynosić będzie 22 zł (zamiast 17 zł).

Dla kat. 4 - pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach + przyczepa i pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach + przyczepa, jak też kat. 5 - pojazdy nie mieszczące się w kategoriach od 1 do 4, i pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym - po 35 zł (dotychczas 30 zł).

W przypadku jednośladów zachowano stawkę 6 złotych przy płatności gotówką lub kartą. Przy formie elektronicznej przejazd nadal będzie za darmo.

Poprzednia podwyżka opłat za przejazd tym fragmentem A4 miała miejsce przed rokiem. Umowa koncesyjna ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska na 61 km A4 Katowice - Kraków wygasa w 2027 roku.


Inwestycje drogowe na wschodzie Polski

Polskie drogi - umowa na projekt A2 Biała Podlaska - granica państwa

POLSKIE DROGI | GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie ostatniego fragmentu autostrady A2. Odcinek Biała Podlaska - granica Polski z Białorusią będzie liczył 32 kilometry. Przekrój drogi to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci.

Wykonawca projektu - firma Mosty Gdańsk (9,8 mln zł) - będzie też musiał uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Powinno to nastąpić w pierwszej połowie 2024 roku. Dokument ten będzie podstawą do rozpoczęcia prac budowlanych. Ich wykonawca zostanie wyłoniony w kolejnym przetargu.

Polskie drogi - umowy na S19 Haćki Bielsk Podlaski i Boćki - Malewice

Kolejne dwa odcinki S19 w województwie podlaskim przechodzą do fazy realizacji. GDDKiA podpisała umowy na projekt i budowę Haćki - Bielsk Podlaski (9 km) i Boćki - Malewice (15,9 km).

Oba będą miały przekrój dwujezdniowy po dwa pasy ruchu. Krótszy odcinek, z węzłami Bielsk Północ i Zachód i połączeniem DK66 będzie jednocześnie obwodnicą tej miejscowości. Jego wykonawcą jest firma Budimex (326 mln zł). Dłuższy, z węzłem Boćki, zrealizuje firma Strabag (343,6 mln zł).

Fragmenty te mają zostać oddane do ruchu na początku 2025 roku. W tej części S19 w kolejce do podpisania umów są odcinki Bielsk Podlaski - Boćki (faza wyjaśnień dotyczących złożonej oferty) i Malewice - Chlebczyn (weryfikacja złożonej oferty).

Polskie drogi - ZRID na S19 Rzeszów Południe - Babica i oferty na Babica - Jawornik

Konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion złożyło wniosek o wydanie Decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica (10 km). Jego budowa powinna rozpocząć się wiosną 2022 roku, zaś oddanie do ruchu planowane jest cztery lata później.

W ciągu drogi, o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu, powstanie między innymi dwukilometrowy tunel z centrum zarządzania, węzeł Babica oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych Lutoryż i dwa lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

W mijającym tygodniu nastąpiło też otwarcie ofert na projekt i budowę kolejnego odcinka S19 Babica - Jawornik (11,6 km). Złożono osiem propozycji, najtańsza pochodzi od firmy Intercor (1 250 mln zł).

W planach między innymi siedem estakad (najdłuższa 1,15 km z filarami o wysokości 100 m), sześć wiaduktów oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (kierunek Rzeszów).

Powstająca ekspresówka S19 na całej długości (700 km) będzie częścią europejskiego szklaku północ-południe ViaCarpatia.