WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 49/2021
04-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Kajto, Skoda, Honda, Stellantis, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Absolutna dominacja załogi Kajetanowicz - Szczepaniak
Unowocześniona Skoda Karoq
Honda i Junak liderami na rynku jednośladów w Polsce
Gliwicka fabryka samochodów zmienia profil produkcji
Gotowe fragmenty A1 i S7, umowa na obwodnicę Kołbieli
Absolutna dominacja załogi Kajetanowicz - Szczepaniak
SPORT | Po roku wymuszonej przerwy powraca Rajd Barbórka. Tym razem 59. edycja w nieco zmienionej formie. Start do pierwszego odcinka specjalnego (3,6 km) wyznaczono już w piątkowy wieczór, 3 grudnia. Wytyczono go ulicami podwarszawskiego Pruszkowa. Sobotni poranek to kolejne nowe miejsce. Autodrom Słomczyn z fragmentami asfaltowej i szutrowej nawierzchni, na której usypano dwie hopki (3,58 km) wypełnił drugi i trzeci oes.
Kolejne dwa odbyły się na Torze Służewiec (5,38). Ostatni szósty był powrotem na Autodrom Bemowo (1,78 km) i formuły równoległej rywalizacji dwóch załóg.
Ostatecznie na najwyższym podium z czasem 18:35,42 stanęli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Skoda Fabia Rally2), na miejscu drugim ze stratą +21,09 sek. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2), na trzecim +39,76 sek. Michał Ratajczyk i Jędrzej Szcześniak (Skoda Fabia Rally2).
Tradycyjnie Barbórkę zakończyło Kryterium Karowa (2,1 km). I tu ponownie triumfowała załoga Kajetanowicz/Szczepaniak. Było to ich dziewiąte zwycięstwo w tym miejscu. Sam rajd wygrali ósmy raz z rzędu! Trzeba też wspomnieć, że dwa tygodnie temu wywalczyli wicemistrzowski tytuł w WRC w sezonie 2021.
Kajetanowicz i Szczepaniak powalczą o mistrza WRC 3
Kajto dla bezpieczeństwa najmłodszych
Bez niespodzianek | Barbórka 2017
Unowocześniona Skoda Karoq
PREMIERA TYGODNIA | W 2017 roku w gamie Skody zadebiutował nowy model Karoq. W ofercie wskoczył na miejsce Yeti, ale nie jest to bezpośredni następca, a konstrukcja zaczerpnięta z Grupy Volkswagen, między innymi SEAT-a Ateca. Obecnie to jeden z siedmiu najpopularniejszych modeli Skody w Polsce (wg. SAMAR 33. miejsce, 3354 szt.). Jego popularność będzie starała się podnieść zaprezentowana właśnie wersja po faceliftingu.
Na zewnątrz wyróżnia ją nowy grill, reflektory z diodami LED oraz aerodynamiczny wzór alufelg. Przednie światła dostępne są teraz w technologii Full LED Matrix, zaś nadwozie w kolorach pomarańczowym Phoenix i szarym Graphite.
Gama wyposażenia składa się z dwóch pozycji Ambition i Style, osobną tworzy Sportline. Ciekawostką jest tapicerka wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu. Fotel pasażera zyskał funkcję zapisania w pamięci ustawień, w przypadku kanapy opcjonalny system VarioFlex dzieli ją na trzy części (40:20:40).
Zestaw tradycyjnych zegarów zastępuje wirtualny o przekątnej 8- lub 10,25 cala. Wśród dziewięciu poduszek powietrznych (boczne dla kanapy za dopłatą) brakuje centralnej. Wśród opcji dwa warianty systemu Travel Assist między innymi z asystentem jazdy w korku i rozpoznawaniem znaków prowadzonych robót drogowych.
Wybór jednostki napędowej sprowadza się do trzech silników benzynowych TSI (trzycylindrowy 1.0 110 KM i czterocylindrowe 1.5 150 KM lub 2.0 190 KM) oraz wysokoprężnego TDI (2.0 116 KM lub 150 KM). Wszystkie należą do generacji EVO opracowanej z myślą o redukcji zużycia paliwa i emisji spalin.
W parze z najsłabszym silnikiem benzynowym jest 6-biegowa skrzynia manualna. W pozostałych można ją zastąpić automatem DSG z siedmioma przełożeniami. Najmocniejsze silniki napędzają obie osie, przy czym TSI zarezerwowany jest tylko dla Sportline.
Odświeżona Skoda Karoq wejdzie do sprzedaży w 2022 roku.
Toyota ugruntowała pozycję lidera polskiego rynku
Elektryczny SUV Skody
TESTY | Królowa polskich szos powróciła | Skoda Octavia IV kombi
Honda i Junak liderami na rynku jednośladów w Polsce
Z RYNKU | Tegoroczny sezon motocyklowy można uznać już za zamknięty. A tym samym wstępnie podsumować rynek jednośladów w Polsce.
Jak podaje firma SAMAR od stycznia do października sprzedano ich 30 204 sztuk, co oznacza spadek o 6,6 proc. w porównaniu do 2020. Dominują motocykle (i to one zyskały 5,8 proc.), a co trzecim egzemplarzem jest motorower (te zaliczają spadek zainteresowania aż o 22,4 proc.).
W rankingu marek nowych motocykli prowadzi Honda (3326 szt.), za nią jest BMW (2166 szt.) i Yamaha (2150 szt.). Wśród motorowerów liderem jest Romet (2063 szt.), dalej Junak (1716 szt.) i Barton (992 szt.).
Na przestrzeni dziesięciu miesięcy 2021 sprowadzono do Polski 63 918 jednośladów (wzrost o niecały procent).
Romet i BMW na czele sprzedaży jednośladów
Marcin "Borkoś" Borkowski został Osobą Roku 2021 w konkursie Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
NOCO wspiera ratowników medycznych na motocyklach
Gliwicka fabryka samochodów zmienia profil produkcji
WYDARZENIA | 30 listopada 2021 roku, po 23 latach zakończono w Gliwicach produkcję Opla Astry. To symboliczny moment dla fabryki, która tym samym zmienia profil z samochodów osobowych na dostawcze. W ramach nowo powstałej grupy Stellantis będą to modele Citroena, Fiata, Opla i Peugeot. Pierwsze zjadą z taśm produkcyjnych wiosną przyszłego roku. Wśród nich będą wersje z napędem elektrycznym.
Gliwicki zakład wybudowano jeszcze pod szyldem General Motors. W 1998 roku przeniesiono tu produkcję pierwszej generacji Astry (F) przemianowanej na Classic. Ostatnim egzemplarzem był hatchback z piątej generacji (K).
W latach 2000-2007 wyjeżdżała stąd Aqila, 2005-2007 bliźniacza konstrukcja Suzuki Wagon R+, a w 2005-2010 Zafira (B). W portfolio znalazł się też kabriolet Cascada oferowany zarówno ze znaczkiem Opla (Europa), Vauxhall (Wielka Brytania), Buick (USA) i Holden (Australia).
Zakończenie produkcji Astry w Gliwicach zbiegło się z rynkową premierą szóstej generacji (L) w nadwoziu kombi (Sports Tourer). Powstaje ono, podobnie jak hatchback, w macierzystej fabryce w Russelsheim w Niemczech.
WRAŻENIA Z JAZDY | Wybór polskich kierowców | Opel Astra V hatchback
PSA szykuje się do produkcji pojazdów dostawczych w Gliwicach
Ruszyła produkcja nowej Astry
Gotowe fragmenty A1 i S7, umowa na obwodnicę Kołbieli
POLSKIE DROGI | Drugiego grudnia oddano do użytku pierwszy odcinek A1 pomiędzy Tuszynem (woj. łódzkie) a Częstochową. To siedem kilometrów od granicy z województwem śląskim do Radomska w przekroju dwujezdniowym po trzy pasy ruchu w każdą stronę.
W połowie miesiąca powinien zostać udostępniony fragment pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Zachód ze wszystkimi łącznicami (4 km). Prace finiszują także na odcinkach Kamieńsk - Radomsko i pomiędzy Kruszyną a obwodnicą Częstochowy. W sumie to 56 kilometrów nowej autostrady.
Drogowcy apelują do kierowców o przestrzeganie ograniczeń prędkości. Pomimo stopniowych udostępnień do ruchu docelowe 140 km/h będzie wprowadzone dopiero po zakończeniu całej drogi. Nastąpi to po oddaniu ostatniego odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk (24 km) w trzecim kwartale 2022.
Nowa jezdnia na A1, rozstrzygnięcia na S19, obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
Dwie jezdnie na A1, planowanie S11 i poszukiwanie wykonawcy DK66
Szerzej na A1, remont A4, decyzje na S8
W mijającym tygodniu udostępniono także drugą jezdnią S7 Lubień - Naprawa (woj. małopolskie). W dużym stopniu usprawni to przejazd na Zakopiance, który przez dokładnie dwa lata prowadził w tym miejscu tylko jedną nitką. Budowę po nierzetelnym wykonawcy - konsorcjum IDS-BUD i Altis-Holding - w rok zakończyła firma Strabag.
Wzdłuż oddanego odcinka (7,6 km) nadal prowadzone są prace, do ich zakończenia (prawdopodobnie w przyszłym roku) nieczynne pozostają Miejsca Obsługi Podróżnych Lubień i Krzeczów. W budowie, w tym tunel, pozostaje niemal 10 kilometrowy odcinek S7 Naprawa - Rabka Zdrój.
Dłuższa S3, wybór na S6, dokończenia na S7
Umowy na A2, węzeł S7 i obwodnica Trzebnicy
Kolejne kilometry na A1, przetargi na S7 i S19
GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę obwodnicy Kołbieli (woj. mazowieckie). Powstanie ona na długości 11 kilometrów w ciągu drogi krajowej nr 50. Wykonawca, firma PUT Intercor (342 mln zł) ma na to 36 miesięcy z wyłączeniem prac budowlanych w okresie 15 grudnia - 15 marca. Planowany termin oddania to połowa 2025 roku.
Wiadomo już, że obwodnica pobiegnie na północ od Kołbieli, będzie miała przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę i połączy się na węźle Kołbiel z S17.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej i łącznik A1 z S7
Poznaliśmy oferty na S1 i DK50, kolejny przetarg na via Carpatia
Otwarcie na S17, problemy na S7
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 48/2021
e-TOLL obowiązkowy na A2 i A4 dla wszystkich pojazdów
Nowe Suzuki S-Cross bez SX4
Senackie poprawki do projektu zaostrzenia kar i ochrony poszkodowanych w wypadkach drogowych
Citan i Kangoo z najważniejszym tytułem w Europie
Obwodnice Bierunia i Niemodlina, przebudowa fragmentu DK94
Wydanie 47/2021
Apel o ograniczenie prędkości
Facelifting Volkswagena T-Roc
Najlepsze inicjatywy brd w Europie
Wzrost elektromobilności w Polsce, od 2035 bez aut spalinowych
Nowa jezdnia na A1, rozstrzygnięcia na S19, obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
Wydanie 46/2021
Dzieci przypominają, że "z pociągami nie ma żartów ani szans"
Opel wprowadza Combo Cargo z silnikiem elektrycznym
Radiowozy policji będą lepiej widoczne na drodze
5000 kilometrów za kierownicą auta zasilanego wodorem
Rozstrzygnięcia przetargów na S10 i S19, postępy na obwodnicy Olesna S11