WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 2/2022
08-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Toyota, Energylandia Rally Team, Autostrada Wielkopolska, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Wyższe kary za brak OC w 2022 roku
Toyota Hilux w topowej wersji GR Sport
Na półmetku Rajdu Dakar 2022
Autostrada Wielkopolska podnosi ceny przejazdu o 9 procent
Przebudowa węzła na S3, otwarcie S61 i przetarg na modernizację DK91
Wyższe kary za brak OC w 2022 roku
UBEZPIECZENIA | Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny opublikował nowe stawki kar za brak obowiązkowego OC w 2022 roku. Poszczególne kwoty wzrosły ponieważ są odniesieniem do minimalnego wynagrodzenia za pracę. A ta została ustalona przez rząd na 3010 złotych (wzrost o 7,5 proc. w stosunku do roku 2021).
W przypadku samochodów osobowych jest to dwukrotność tej kwoty, a więc 6020 złotych, za pojazdy ciężarowe, ciągniki i autobusy x 3, tj. 9030 złotych, a za pozostałe, tu nie wymienione 1000 złotych.
To maksymalne stawki, jeśli od daty niedopełnienia obowiązku posiadania polisy OC minęły więcej niż dwa tygodnie. W przedziale 4 - 14 dni naliczana jest połowa kary, a do 3 dni 20 proc. Bez względu na te okresy za brak OC rolników jest 300 złotych.
UFG podkreśla, że nieuiszczenie nałożonej kary - na wskazany w piśmie indywidualny numer bankowy - podlega egzekucji przez urząd skarbowy. Dla osób, które same zgłoszą ten fakt należność powinna zostać wpłacona na rachunek 86 1030 1508 0000 0005 0033 3057 z podaniem marki pojazdu, numeru rejestracyjnego i danego roku.
Czytaj także:
Nowe stawki mandatów za wykroczenia na drodze. Pełna lista 2022
Kto i dlaczego płaci dziś najwyższe składki OC?
Czas na powiązanie wykroczeń na drodze ze stawkami OC?
Toyota Hilux w topowej wersji GR Sport
PREMIERA TYGODNIA | Pick-upHilux obecny jest w gamie Toyoty od 1968 roku. Obecnie na rynku dostępna jest 8. generacja, która dwa lata temu została poddana modernizacji. Zdolności terenowe tego modelu potwierdziły między innymi udane starty w Rajdzie Dakar. W aktualnej edycji w skład teamu Toyota Gazoo Racing wchodzą cztery egzemplarze.
Nie przypadkowo więc japoński producent zaprezentował w tym czasie wersję Hilux GR Sport w nadwoziu z podwójną kabiną. Wyróżnia go między innymi przebudowane zawieszenie oparte na jednorurowych amortyzatorach o zwiększonym skoku i sztywniejszych sprężynach śrubowych oraz zmodyfikowany układ kierowniczy.
Charakter auta podkreślają detale stylistyczne, jak czarny grill z dużym napisem Toyota, 17-calowe felgi z oponami terenowymi, zaś w środku sportowe fotele i aluminiowe pedały. Elementy wyposażenia pochodzą z topowej obecnie wersji Invincible. Na jej liście znajdziemy między innymi 7 poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), system stabilizacji toru jazdy z przyczepą oraz blokada tylnego mechanizmu różnicowego.
Pod maskę przeznaczono silnik benzynowy o pojemności 2,8 litra i mocy 204 KM. Współpracuje on ze skrzynią automatyczną o sześciu przełożeniach (z łopatkami do zmiany przy kierownicy). Producent gwarantuje uciąg przyczepy z hamulcem o masie 3,5 tony. Sama ładowność tego pick-upa wynosi tonę.
Toyota Hilux GR Sport trafi do sprzedaży latem tego roku.
Czytaj także:
Kompletna inwestycja Toyota Motor Manufacturing Poland
bZ4x - pierwszy elektryk Toyoty
Prezes Toyoty Człowiekiem Roku w branży motoryzacyjnej
Na półmetku Rajdu Dakar 2022
SPORT | Na terenie Arabii Saudyjskiej trwa 44. Rajd Dakar. Sobota, 8 stycznia jest dniem wolnym. Za startującymi sześć odcinków o łącznej długości 4432 kilometrów.
Na trasę tegorocznej edycji Dakaru wyruszyło dwunastu Polaków, w tym dwóch w barwach międzynarodowych teamów w kategorii pojazdów ciężarowych.
Największe sukcesy odnoszą nasze trzy ekipy jadące lekkimi pojazdami terenowymi (SSV). Biało-czerwoni zdominowali całe podium trzeciego etapu. Na pierwszym miejscu zameldowali się Marek Goczał i Łukasz Łaskawiec, na drugim Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk, a na trzecim Aron Domżała i Maciej Marton.
W klasyfikacji generalnej po sześciu etapach Goczał z Gospodarczykiem zajmują trzecią pozycję.
Rajd Dakar 2022 zakończy się 14 stycznia.
Czytaj także:
Na starcie 44. Rajdu Dakar
Absolutna dominacja załogi Kajetanowicz - Szczepaniak
Stulecie Rajdu Polski
Autostrada Wielkopolska podnosi ceny przejazdu o 9 procent
POLSKIE DROGI | Złe wieści dla kierowców korzystających z odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl - Konin. Od poniedziałku, 10 stycznia 2022 roku od godziny 6:00, rosną stawki za przejazd. Zarządzająca, spółka Autostrada Wielkopolska, tłumaczy to wyższymi kosztami utrzymania, prowadzonych inwestycji oraz inflacją.
I tak, za przejazd każdym z trzech odcinków A2 (Nowy Tomyśl - Poznań Zachód, Poznań Wschód - Września i Września - Konin), trzeba będzie zapłacić:
kat. 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach) - 25 złotych (dotychczas 23 zł);
kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami) - 37 złotych (dotychczas 34 zł);
kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami) - 57 złotych (dotychczas 52 zł);
kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami) - 87 złotych (dotychczas 80 zł);
kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne) - 250 złotych (dotychczas 230 zł).
Cennik na zarządzanym przez tą spółkę odcinkiem Świecko - Nowy Tomyśl (106 km) pozostaje bez zmian. Koszt przejazdu od Świecka do Konina (obwodnica Poznania jest bezpłatna) dla pojazdów z kat. 1 wyniesie 93 zł, co daje za kilometr 36 groszy (poprzednio 36 gr.).
Czytaj także:
Zróżnicowane stawki na polskich autostradach
Autostrada Wielkopolska podnosi ceny za przejazd A2
Miejsce, w którym kierowcy ciężarówek będą przestrzegać zakazu wyprzedzania
Przebudowa węzła na S3, otwarcie S61 i przetarg na modernizację DK91
POLSKIE DROGI | Pierwszy fragment drogi ekspresowej S3 powstał w latach 70. ubiegłego wieku. Biegnie on pomiędzy węzłami Rurka i Rzęsica w województwie zachodniopomorskim. Na styku tego pierwszego powstała obwodnica Goleniowa. Obecnie miejsce to wymaga przebudowy do współczesnych parametrów.
GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji. W założeniach znalazła się zarówno zmiana kształtu węzła (dziś nosi nazwę Goleniów Południe), jak i zburzenie i budowa nowych wiaduktów. Wykonawca będzie miał do wykonania między innymi badania geologiczne, projekt budowlany i opracowanie materiałów do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Termin składania ofert mija 4 lutego. Na realizację - od momentu podpisania umowy - przewidziano 27 miesięcy.
Czytaj także:
Rusza budowa odcinków A2 i S3, wybrano wariant dla S19 przez Mazowsze
Udostępnienie do ruchu na S3 i S5, przygotowania na S12
Tunele na S3, oferty na S10 i przetargi na S19
Drogowcy oddali do ruchu kolejny odcinek S61. To nieco 20 kilometrów Wysokie - Raczki (woj. warmińsko-mazurskie). Ekspresówka ma przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W jej ciągu powstał między innymi węzeł Kalinowo.
Według zapowiedzi GDDKiA w tym roku zostaną udostępnione dwa kolejne odcinki S61 Szczuczyn - Ełk Południe oraz Suwałki - przejście graniczne w Budzisku (woj. podlaskie). W 2023 roku powinien być gotowy fragment Ełk Południe - Wysokie.
Docelowo S61 stanowić będzie międzynarodowy korytarz Via Baltica. Obecnie trwają prace na jeszcze dwóch brakujących odcinkach. Od S8 na węźle Podborze do Śniadowa (woj. mazowieckie) wydano dopiero ZRID (planowane oddanie na koniec 2023).
Na różnych etapach jest realizacja obwodnicy Łomży. Niedawno zakończono przetarg na dokończenie odcinka pomiędzy węzłami Łomża Zachód - Kolno. Z kolei początek obwodnicy od węzła Łomża Południe łapie opóźnienie, otwarcie przesunięto na marzec 2022.
Czytaj także:
Oddanie do ruchu odcinka S19, rozpoczęcie prac na A2 i S61
Decyzja dla S19, weryfikacja ofert na S61 i S74
Ostatni odcinek A2 i fragmenty ekspresówek S16, S61 i S74
Z początkiem 2022 roku ogłoszono przetarg także na przebudowę drogi krajowej nr 91 Terespol - Stolno (woj. kujawsko-pomorskie). To dwa fragmenty od km 141+100 do mostu na Wiśle (długość 2,35 km) i od jego końca do km 144+530 (długość 4,07 km).
W ramach tej inwestycji zaplanowano między innymi nowy pas umożliwiający wykonanie bezpiecznego manewru wyprzedzania, przebudowę skrzyżowań oraz powstanie ciągów pieszych, rowerowych i zatok autobusowych.
Termin składania ofert wyznaczono na 10 lutego, a podpisanie umowy - przy braku odwołań - na II kwartał. Przy tym założeniu zakończenie prac powinno nastąpić we wrześniu 2023.
Czytaj także:
Budowa 100 obwodnic - grudzień 2021 i podsumowanie roku
Rozstrzygnięcia przetargów na S10 i S19, postępy na obwodnicy Olesna S11
Udostępnienie do ruchu na S3 i S5, przygotowania na S12
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 1/2022
Przybywa urządzeń dyscyplinujących kierowców
Fiat powraca do Scudo, dodając do gamy elektryka
Coraz większy wybór elektryków na polskim rynku
Na starcie 44. Rajdu Dakar
Koniec roku na A1, S6 oraz S10 i S50
Wydanie 52/2021
Powody, dla których powinny wzrosnąć stawki za badanie techniczne pojazdu
Peugeot Expert z nietypową hybrydą plug-in
Już są nowe odcinki A1, S7 i S19
Rusza budowa odcinków A2 i S3, wybrano wariant dla S19 przez Mazowsze
Przetargi na A50/S50, S6 z najdłuższym w Polsce tunelem i S17
Wydanie 51/2021
Noworoczna nowelizacja przepisów drogowych
Tuż przed debiutem Renault Megane E-Tech w Polsce
Kompletna inwestycja Toyota Motor Manufacturing Poland
Jakie jest zainteresowanie dieslami wśród polskich kierowców?
Otwarcia oraz przetargi na S19 i wokół Łomży