WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 20/2022
14-05-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Ford, Mazda, Mercedes, GDDKiA, Stalexport
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Ford przeszkoli 240 polskich kierowców
Kosmetyczne zmiany w elektrycznej Maździe MX-30
Ćwierć wieku spółki Mercedes-Benz Polska
Poszerzenie A4 i droższy przejazd Katowice - Kraków
MOP na A1, oferty na S1 i utrudnienia na S8
Ford przeszkoli 240 polskich kierowców
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Rusza szósta edycja szkoleń Ford Driving Skills for Life. Program skierowany jest do kierowców w wieku 18-24 lat, którzy chcą doskonalić nabyte umiejętności jazdy samochodem. Zajęcia podzielono na część merytoryczną oraz praktyczną. W tej drugiej prowadzone są między innymi ćwiczenia z hamowania awaryjnego oraz wyprowadzenia auta z poślizgu. Wprowadzonym niedawno elementem są zasady współdzielenia drogi z rowerzystami i użytkownikami hulajnóg.
„Kontynuujemy w Polsce cieszący się niezwykłą popularnością program Ford Driving Skills for Life. Mamy świadomość zagrożeń czekających na najmłodszych kierowców, dlatego kluczowym założeniem programu jest przekazanie im nowych informacji i dostarczenie praktycznych umiejętności, których nie nabyli w trakcie podstawowego kursu na prawo jazdy”
- mówi Mariusz Jasiński, Dyrektor Komunikacji i Public Relations Ford Polska.
Program Ford Driving Skills for Life zapoczątkowany został w 2003 roku. Do dziś wzięło w nim udział pod 1,25 miliona kierowców. Obecnie prowadzony jest w 46 krajach na całym świecie.
Pierwsza edycja w Polsce miała miejsce w 2016 roku. Z bezpłatnych szkoleń skorzystało blisko 3,5 tys. kierowców. W nadchodzącej edycji przygotowano kolejnych 240 miejsc z podziałem na cztery grupy (28-29 maja w Warszawie).
Ford inwestuje w poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach
Świąteczne przesłanie Forda
Podziel się drogą
Czytaj także:
Kosmetyczne zmiany w elektrycznej Maździe MX-30
PREMIERA TYGODNIA | MX-30 to pierwszy model Mazdy z napędem elektrycznym. Auto zadebiutowało jesienią 2019 roku i do tej pory w Polsce sprzedaż osiągnęła blisko 500 sztuk. Japońska marka poinformowała właśnie o wprowadzeniu do oferty wersji po modernizacji.
Najważniejsza zmiana dotyczy montażu trójfazowej ładowarki pokładowej, która przy prądzie zmiennym ma maksymalne 11 kW. Pozwoliło to także podnieść moc z 40 do 50 kW w przypadku prądu stałego. To z kolei przełożyło się na przyspieszenie ładowania, 80 proc. pojemności baterii osiągalne jest w czasie 26 minut.
Mazda zmieniła też poziom generowanego cyfrowo silnika elektrycznego, co ma pozwolić kierowcy na lepsze rozpoznanie momentu obrotowego, a tym samym operowanie pedałem gazu.
Zmiany w wyposażeniu obejmują wprowadzenie nowej wersji stylistycznej Urban Expression z dominującą czernią w kabinie pasażerskiej. Z kolei do palety lakierów nadwozia dodano dwukolorowe zestawienie Jet Black (ze srebrnymi elementami) i Zircon Sand (beżowe dodatki). Oba wymagają dopłaty 6900 zł.
Mazda MX-30 niezmiennie oferowana jest z silnikiem elektrycznym e-Skyactiv o mocy 145 KM. Bateria ma 35,5 kWh pojemności. Maksymalny zasięg, w cyklu miejskim wg. WLTP, wynosi do 262 kilometrów.
Rocznik 2023 oferowany będzie w trzech wersjach wyposażenia - Prime-Line, Exclusive-Line i Makoto. Wyceniono je - odpowiednio - na 145 900 zł, 149 900 zł i 156 900 zł. MX-30 po faceliftingu trafi do polskich salonów w lipcu.
TESTY | Pierwsze wrażenia - Nietuzinkowy elektryk Mazdy
Szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mazda MX-30
Pierwsza w Europie Mazda plug-in
Czytaj także:
Ćwierć wieku spółki Mercedes-Benz Polska
WYDARZENIA | Mercedes-Benz Polska uczcił właśnie 25-lecie istnienia. Początki firmy sięgają 1996 roku kiedy to nawiązała się spółka z dotychczasowym przedstawicielem marki Sobiesławem Zasadą. Pierwszą siedzibą był Dom bez kantów przy Krakowskim Śródmieściu w Warszawie.
Z udostępnionych danych wynika, że w 1999 roku roczna sprzedaż aut Mercedesa w Polsce wyniosła 1674 sztuk i już trzy lata później została podwojona. W 2016 roku, w 20. rocznicę działalności, liczba ta zbliżyła się do 12 tys., zaś barierę 20 tys. przekroczono trzy lata później.
W 2021 roku, dzięki sprzedaży 20 025 samochodów osobowych, Mercedes zajął 7. miejsce w rankingu najpopularniejszych marek w Polsce z udziałem w rynku na poziomie 4,5 proc. Po raz pierwszy roczna sprzedaż modeli sygnowanych znaczkiem AMG osiągnęła 2 tys. sztuk. Rośnie też liczba aut z alternatywnym źródłem napędu, zarówno hybryd, jak i osobnej linii elektryków EQ.
Z kolei wśród dostawczych roczna sprzedaż osiągnęła 8467 szt., co daje 5. miejsce z blisko 9 proc. udziałem w rynku.
Wśród ważnych wydarzeń na przestrzeni ćwierćwiecza przedstawiciele Mercedesa wymieniają między innymi otwarcie nowej siedziby spółki przy ulicy Daimlera w Warszawie, na której stworzono niedawno pasiekę dla pszczół, projekt Stacja Mercedes czy cykl szkoleń na torze w ramach AMG Driving Academy Poland i Mercedes-Benz Safety Experience. Koncern otworzył niedawno w Jaworze na Dolnym Śląsku fabrykę baterii do swoich pojazdów elektrycznych.
„Wchodzimy w kolejne ćwierć wieku w świetnej formie - Polska jest już 13 rynkiem dla samochodów osobowych Mercedes na świecie, a nawet jesteśmy w czołówce Europy, jeśli chodzi o sprzedaż niektórych modeli. Należymy do największych lokalnych rynków dla nowej Klasy S, AMG GT 4-door Coupe lub GLE Coupe, a także modeli Mercedes-AMG”
- podsumowuje Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, prezes Mercedes-Benz Polska i szef Mercedes-Benz Cars Central & Eastern Europe.
Ósmy sezon szkoleń AMG
Dwie inwestycje Mercedesa w Jaworze
Piknik bezpieczeństwa na Stacji Mercedes
Czytaj także:
Poszerzenie A4 i droższy przejazd Katowice - Kraków
POLSKIE DROGI | Utrudnienia czekają kierowców korzystających z Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Na niespełna kilometrowym odcinku jezdni A4 w kierunku Rzeszowa rozpoczęły się właśnie prace związane z dobudową trzeciego pasa. Powstanie on od węzła Kraków Południe do miejsca istniejącego już pasa przed Łagiewnikami.
W ramach tej inwestycji zostanie zmodernizowany układ drogowy węzła Kraków Południe w relacji Zakopianka - Rzeszów, przebudowana ul. Dzikiej Róży oraz cała sieć infrastruktury towarzyszącej. Zgodnie z umową Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy (14,5 mln zł) ma na to czas do maja 2023 roku.
W nieporównywalnie większym zakresie poszerzenie A4 obejmie też drugą jezdnię w kierunku Katowic. Odcinek od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie liczy bowiem 17,2 km. Na razie GDDKiA szuka wykonawcy na opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji.
Drogowcy oczekują na przedstawienie co najmniej pięciu alternatyw, w tym dobudowę drugiej jezdni lub osobnego pasa, a nawet poprowadzenie nowego przebiegu. Nie będzie to łatwe zadanie, bowiem według pierwotnego projektu realizowanego w latach 1988 - 1995 nie ma rezerwy na poszerzenie autostrady. A to wymaga przebudowy całej infrastruktury towarzyszącej, w tym węzłów i wiaduktów.
Ostateczna rekomendacja, uwzględniająca między innymi konsultacje społeczne, ma uwzględnić trzy najefektywniejsze rozwiązania. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał na opracowanie dokumentacji 48 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Jednocześnie GDDKiA informuje, że koncesjonariusz odcinka A4 Kraków - Katowice (61 km) złożył wniosek o podwyższenie opłat. Miałyby one obowiązywać od 4 lipca, obecnie za przejazd motocyklem należy zapłacić 6 zł, a drugie tyle w przypadku samochodu osobowego i lekkiego dostawczego (stawka przy gotówce lub karcie).
Przedstawiciele GDDKiA zwrócili się o ponowne przeanalizowanie zasadności podwyżki. Poprzednie zmiany cen miały miejsce miejsce w październiku 2020 roku. Zgodnie z umową spółka Stalexport Autostrada Małopolska będzie zarządzać tym odcinkiem A4 jeszcze przez pięć lat. Później przejmie go Skarb Państwa.
Drogowe inwestycje wokół Krakowa i Warszawy
Stalexport likwiduje preferencyjne stawki za przejazd A4
Drożej na A4, powstaną kolejne odcinki S7 i S19
Czytaj także:
MOP na A1, oferty na S1 i utrudnienia na S8
POLSKIE DROGI | Jest szansa na otwarcie Miejsca Obsługi Podróżnych Mszana Południe przy autostradzie A1 w kierunku Katowic. GDDKiA poinformowała właśnie, że w powtórzonym po raz kolejnym przetargu na jego zagospodarowanie wpłynęły dwie oferty. Najkorzystniejszą złożyła firma Ben-Bud (2,3 mln zł).
Wykonawca będzie musiał przygotować projekt, na jego bazie uzyskać niezbędne pozwolenia i wybudować niezbędną infrastrukturę. To między innymi budynek z toaletami z przyłączeniem sieci wodno-kanalizacyjnej i energetycznej oraz plac zabaw, strefa wypoczynku i miejsce do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Czas na realizację tych elementów wyniesie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy.
GDDKiA wybrała zwycięzcę w przetargu na projekt i budowę S1 Mysłowice - Bieruń (10 km). Najniższą ofertę, na 10 startujących firm, złożył Budimex (489 mln zł). W ramach tej inwestycji powstanie droga ekspresowa o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu plus trzeci awaryjny oraz węzły Kosztowy II i Lędziny oraz dwa MOP-y. Oddanie tego odcinka do ruchu zaplanowano na III kwartał 2025 roku.
Obecnie w realizacji są odcinki S1 Bieruń - Oświęcim (etap projektu, rozpoczęcie prac budowlanych pod koniec br), Oświęcim - Dankowice (oddanie do ruchu w III kwartale 2023) i Dankowice - Bielsko-Biała (oddanie do ruchu w IV kwartale 2023).
Obwodnice Bierunia i Niemodlina, przebudowa fragmentu DK94
Poznaliśmy oferty na S1 i DK50, kolejny przetarg na via Carpatia
Bliżej modernizacji A4, opóźnienia na S1 i S7
Czytaj także:
Drogowcy informują o zmianie organizacji ruchu w okolicach budowanego węzła Podborze, który połączy S8 z S61. Obecnie jadąc od strony Warszawy trzeba zjechać na gotową już łącznicę, która poprzez Ostrów Mazowiecki wyprowadzi na ekspresówkę do Białegostoku. Taki objazd będzie funkcjonować do końca roku. Na całej długości obowiązuje zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 60 km/h.
Odcinek S61 Podborze - Śniadowo o przekroju 2x2 będzie miał niespełna 20 km długości. W jego ciągu powstanie też węzeł Komorowo. Umowę na jego wykonanie podpisano 8 stycznia 2020 roku z czasem realizacji wynoszącym 36 miesięcy (z wyłączeniem robót budowlanych w okresie przerw zimowych od 15 grudnia do 15 marca).
Przebudowa węzła na S3, otwarcie S61 i przetarg na modernizację DK91
Otwarcia oraz przetargi na S19 i wokół Łomży
Oddanie do ruchu odcinka S19, rozpoczęcie prac na A2 i S61
Czytaj także:
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 19/2022
Jest naklejka, nie ma stref czystego transportu
Mercedes Klasa T - van oparty na Citanie Tourer
Spadki w imporcie używanych
Pięć marek samochodów znosi obostrzenia gwarancyjne
Co z poszerzeniem A2, umowy na S10 i oferty na S19
Wydanie 18/2022
Policja na Polsecure 2022
Mercedes-AMG C 43
Konkurs dla dzieci „Twoje bezpieczne wakacje”
Nowe blankiety Profesjonalnych Dowodów Rejestracyjnych
Otwarcia na S10 i S19, przetarg na S17
Wydanie 17/2022
O zasadach brd po ukraińsku
EQS - teraz także jako luksusowy SUV Mercedesa
Spada zainteresowanie używanymi dieslami
Pełne zaangażowanie Nissana w Formułę E
Przed podpisaniem umów na S10 i S19, rozstrzygnięcia na S17