WYDARZENIA

Przegląd roku | 2021

Podsumowanie moto-wydarzeń z 2021 roku

07-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ITD, GDDKiA, archiwum, IAA, Volkswagen

Rok 2021 w Polsce zdominowały zmiany w przepisach drogowych, szczególnie te dotyczące pieszych oraz drastyczne wzrosty cen paliw. W skali globalnej były i wciąż są problemy z produkcją nowych samochodów.

Wydarzenia - podsumowanie 2021 roku w motoryzacji - zmiany przepisów drogowych

Zmiany przepisów

Jedną z najczęściej nowelizowanych w Polsce ustaw jest ta o ruchu drogowym (i powiązanych z nią aktów prawnych). Na przykład pod koniec maja uporządkowano zasady korzystania z urządzeń transportu osobistego, w tym hulajnóg elektrycznych.

Z kolei od 1 czerwca wykreślono z przepisów możliwość szybszej o 10 km/h jazdy pomiędzy 23:00 a 5:00 na obszarze zabudowanym. A na drogach szybkiego ruchu wprowadzono obowiązek zachowania minimalnego odstępu od poprzedzającego pojazdu (w metrach przeliczonych jako połowa aktualnej prędkości).

Ale dla wielu najważniejszą - i kontrowersyjną - zmianą jest nadanie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście.

Do katalogu znaków drogowych wprowadzono nowe pozycje, w tym dla miejsc ładowania pojazdów elektrycznych. Zapowiedziano też na 2022 rok kolejne nowelizacje przepisów - przede wszystkim w zakresie kwot mandatów i punktów karnych.

Wydarzenia - podsumowanie 2021 roku w motoryzacji - rozwój sieci fotoradarów

Rozwój sieci fotoradarów

Większość wprowadzanych przepisów ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Jednocześnie wdrażane są rozwiązania, których zadaniem jest nadzór nad ich przestrzeganiem, przede wszystkim w zakresie stosowania się do ograniczeń prędkości. Niemniej sieć fotoradarów w naszym kraju, na tle innych krajów Europy, ma niewielkie pokrycie w przeliczeniu na kilometr kwadratowy.

Obecnie ich systemem zarządza CANARD, jednostka podległa Inspekcji Transportu Drogowego. W styczniu 2020 roku zapowiedziano realizację największego w historii kontraktu obejmującego montaż w nowych miejscach i wymianę już eksploatowanych urządzeń. A także, po raz pierwszy, objęcie monitoringiem przejazdów kolejowo-drogowych.

Pierwsze z tej puli fotoradary stacjonarne i odcinkowe pomiary prędkości zaczęły działać właśnie w 2021 roku. Kolejne są na etapie realizacji. ITD na wniosek policji i GDDKiA zamontowała dodatkowe systemy nadzoru, między innymi na warszawskich odcinkach S2 i S8 oraz Moście Poniatowskiego.

Wydarzenia - podsumowanie 2021 roku w motoryzacji - polskie drogi

Polskie drogi

W 2021 roku GDDKiA oddała do użytku ponad 425 kilometrów nowych ekspresówek i odcinków autostrad. A raczej jednej, bo to około 56 km A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową (w budowie pozostaje jeszcze 24 km). Do tego znaczące uzupełnienia S3, S7, S19 i S61.

Na osobne wyróżnienie zasługuje fakt ukończenia mocno spóźnionego fragmentu S2 z najdłuższym (obecnie) w Polsce tunelem w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy.

Zakończono też drążenie tunelu pod dnem Świny, który połączy dwie części Świnoujścia leżące na wyspach Uznam i Wolin. Bez przeszkód realizowany jest program budowy 100 obwodnic miejscowości leżących przy drogach krajowych.

Wydarzenia - podsumowanie 2021 roku w motoryzacji - elektroniczny pobór opłat e-Toll

Elektroniczny pobór opłat e-Toll

Na koniec 2021 roku mieliśmy do dyspozycji około 4,5 tysiąca kilometrów dróg szybkiego ruchu, które są objęte opłatami dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Rozliczenia odbywają się w różnych systemach, bowiem część autostrad jest zarządzanych przez koncesjonariuszy. Na "państwowych" dotychczasowy viaTOLL zastąpił nowy e-Toll.

Od 1 grudnia muszą z niego korzystać także (tylko na A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica) kierujący jednośladami i samochodami do 3,5 t. W zamian za likwidację bramek (szybszy przejazd) trzeba zapłacić albo przez aplikację na smartfonie lub komputerze albo zakup biletu na wybranych stacjach. W praktyce nowe formy są krytykowane przez użytkowników.

Wydarzenia - podsumowanie 2021 roku w motoryzacji - ceny paliw

Ceny paliw

Kilkanaście ostatnich miesięcy na rynku paliw to istna huśtawka. Na początku 2020 roku litr benzyny 95 kosztował 4,96 zł, oleju napędowego 5,18 zł, a LPG 2,40 zł. Dwa miesiące później pandemia wywróciła wszystko do góry nogami i w kwietniu średnie ceny spadły - odpowiednio - do 3,76 zł, 3,92 zł i 1,62 zł. Od tego momentu powoli, ale systematycznie zaczęły rosnąć.

Na starcie 2021 roku za litr PB95 czy ON trzeba było zapłacić 4,63 zł, a za auto gaz 2,16 zł. To wciąż taniej niż rok wcześniej. Ale już w listopadzie ceny benzyny i ropy przekroczyły sześć złotych, zaś LPG nieco poniżej 3,5 zł.

W styczeń 2022 roku wchodzimy z lekkimi zniżkami i rządową obietnicą czasowej (do końca końca maja) zmiany stawki VAT z 23 na 8 proc.

Wydarzenia - podsumowanie 2021 roku w motoryzacji - bez nowych aut spalinowych od 2035 roku

Bez nowych aut spalinowych od 2035 roku

Pod koniec roku odbyła się w Glasgow międzynarodowa konferencja COP26 poświęcona ochronie środowiska. Uczestnicy zgodnie z zapowiedzią podpisali deklarację o zaprzestaniu sprzedaży nowych aut spalinowych w połowie przyszłej dekady. Wśród nich byli przedstawiciele Polski.

Oczywiście nie oznacza to zakazu używania aut spalinowych, ale trzeba się liczyć ze stopniowym ograniczeniem obszarów, do których będą mogły wjeżdżać. Podstawą jest, obowiązująca od 24 grudnia, Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Pozwala ona jednostkom terytorialnym już na poziomie gminy tworzyć Strefy Czystego Transportu. I pobierać niemałe opłaty za pozwolenie na wjazd do nich pojazdów spełniających starsze normy Euro.

Wydarzenia - podsumowanie 2021 roku w motoryzacji - program dopłat Mój elektryk

Mój elektryk

Wszystkie te działania te mają przyspieszyć rozwój elektromobilności. Według najnowszych danych na koniec listopada 2021 roku zarejestrowano w naszym kraju 35 tys. pojazdów ładowanych z gniazdka. Niemal po połowie to hybrydy typu plug-in i EV, ale przyrost do analogicznego okresu 2020 jest dwukrotny.

Według ekspertów duża w tym zasługa nowego programu "Mój elektryk". W końcu wyższe dopłaty objęty szerszy katalog pojazdów. Z tej formy wsparcia mogą skorzystać zarówno osoby prywatne (większy bonus dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny), jak i firmy oraz instytucje. Formą użytkowania elektryków może być też leasing, w ramach programu można również kupić stację ładowania.

I to właśnie rządowe i samorządowe inwestycje w taką infrastrukturę są najpilniejszą potrzebą. Obecnie ogólnodostępna sieć składa się z 3544 przyłączy w 1813 miejscach.

Wydarzenia - podsumowanie 2021 roku w motoryzacji - IAA Monachium

IAA w Monachium

W ostatnich latach targi motoryzacyjne traciły na znaczeniu. Kolejne marki ograniczały swoją obecność wprowadzając na rynek premiery w odpowiednim dla siebie momencie. Jak też znajdowały inne dotarcie do potencjalnych użytkowników.

Epidemia koronawirusa może przyspieszyć ich koniec. Z powodu obostrzeń nie odbyły się już - niegdyś żelazne punkty w Europie - salony w Genewie (wiosna 2020 i 2021 oraz już wiadomo, że i odwołana edycja 2022) czy Paryżu (jesień 2020).

W międzyczasie zakończyła się umowa z targami we Frankfurcie, a przetarg na nowego organizatora wygrało Monachium. I właśnie tu odbyła się we wrześniu 2021 ich nowa odsłona. Całkiem zaskakująca, bo producentów samochodów było zaledwie kilku, za to ekspozycje zdominowała elektromobilność w skali mikro (rowery, hulajnogi czy urządzenia transportu osobistego). Doskonale odzwierciedla to zachodzące zmiany na rynku motoryzacyjnym.

Wydarzenia - podsumowanie 2021 roku w motoryzacji - produkcja i dostępność samochodów

Produkcja i dostępność samochodów

Z pierwszym dniem 2021 roku zaostrzono w Europie normy emisji spalin dla fabrycznie nowych modeli samochodów. Aby im sprostać koncerny motoryzacyjne odchudziły swoje oferty. Ale kto się spodziewał, że za chwilę wybór w salonach zostanie jeszcze bardziej ograniczony?

Powodem jest deficyt na rynku półprzewodników, na których opiera się elektronika pokładowa. W efekcie z taśm produkcyjnych na pobliskie parkingi zjeżdżały niekompletne samochody. Albo trafiały do klientów z informacją, że np. zamówiona nawigacja zostanie zamontowana w późniejszym terminie. Niestety, ten stan rzeczy ma się utrzymać w 2022 roku.

Wydarzenia - podsumowanie 2021 roku w motoryzacji - Car of the Year 2021 i World Car of the Year

Plebiscyty Car of the…

W pierwszym tygodniu marca - ponownie w formie zdalnej - rozstrzygnięto konkurs na europejski samochód roku. Werdyktem międzynarodowego jury dziennikarzy motoryzacyjnych została nim Toyota Yaris. To drugi, po przyznanym w 2000 roku, tytuł dla tego modelu.

Pod koniec kwietnia - także on-line - ogłoszono wyniki konkursu na światowy samochód roku. Został nim Volkswagen ID.4.