WYDARZENIA
Przegląd roku | 2020
10 obrazków ze świata motoryzacji z 2020 roku
05-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Euro NCAP, GDDKiA, EMP
Banalnym wręcz wstępem do tego zestawienia będzie stwierdzenie, że miniony rok upłynął pod znakiem koronawirusa. Nie oznacza to jednak braku innych wydarzeń, które w mniejszym czy większym stopniu przełożą się na ruch drogowy.
Koronawirus
COVID-19 odcisnął piętno na każdej dziedzinie naszego życia. Z punktu widzenia kierowcy mieliśmy i ograniczenia w przemieszczaniu się i zawirowania wokół wiosennej wymiany opon i niejasności z obowiązkiem zasłaniania ust i nosa podczas jazdy samochodem.
Na przełomie kwietnia i maja ceny litra benzyny i oleju napędowego na stacjach paliw spadły poniżej 4 złotych.
Z perspektywy czasu widać też, że w obliczu zagrożenia epidemiologicznego kosztem komunikacji publicznej wzrosła rola prywatnych pojazdów. I niestety nic nie wskazuje na to, aby w 2021 roku było inaczej.
Zaskakująca decyzja rządu dla właścicieli dużych vanów
Co z tą maseczką podczas jazdy samochodem?
Paraliż motoryzacji
e-pakiet kierowcy
Tworzona przez lata Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców przechodziła różne zawirowania. W końcu dopracowano taką wersję, która gwarantuje dostęp do wiarygodnych danych.
Dostęp do nich, dziś z poziomu każdego radiowozu, ma policja. To z kolei pozwoliło na stopniowe znoszenie obowiązku posiadania przy sobie dokumentów. Po dowodzie rejestracyjnym i polisie OC w grudniu 2020 przyszła pora na prawo jazdy.
e-Pakiet Kierowcy w komplecie
Ważne daty dla zmotoryzowanych
Zaglądamy do Centralnej Ewidencji Pojazdów*
Deklaracja Sztokholmska
W 2020 zakończyła się globalna Dekada na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jej celem była redukcja liczby wypadków oraz poszkodowanych i zabitych osób o połowę. Założenia te nie zostały osiągnięte.
W lutym na spotkaniu w stolicy Szwecji wyznaczono nową datę - rok 2030. A do połowy XXI wieku osiągnięcie "Wizji Zero".
Tak giniemy na polskich drogach!
Bezpieczeństwo na drogach Europy
Trzy dekady czasu na realizację Wizji Zero
Zmiany w przepisach
Pod koniec 2019 roku padła pierwsza zapowiedź nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wśród propozycji znalazła się między innymi propozycja nadania pieszemu pierwszeństwa w momencie zbliżania się do przejścia. I wywołała - co zrozumiałe - gorącą dyskusję.
Pod koniec roku do Sejmu trafiły trzy wersje zmian - rządowa i dwie poselskie - którymi zajmie się podkomisja infrastruktury. I to będzie temat przewodni 2021 roku.
Pierwszeństwem pieszych zajmie się Sejmowa Podkomisja Infrastruktury
Te zmiany przepisów drogowych mogą obowiązywać w 2021
Nie ma czegoś takiego, jak bezwzględne pierwszeństwo pieszych!
Polskie drogi
W różnym tempie, ale z roku na rok rozrasta się sieć dróg szybkiego ruchu. 2020 to przede wszystkim budowa A1 pomiędzy Łodzią a Częstochową oraz ekspresówek S7, S19 i S61.
W lutym rząd przedstawia ambitny plan powstania do 2030 roku 100 obwodnic. To co ważne, znajdą się w ciągu dróg krajowych o dużym znaczeniu dla transportu kołowego, a pomimo to wciąż leżących poza głównymi planami drogowców.
Przegląd inwestycji drogowych 2020-2021
2,5 mld złotych na poprawę bezpieczeństwa
Wielki plan budowy 100 obwodnic
Nowe testy Euro NCAP
Organizacja Euro NCAP systematycznie zaostrza kryteria swoich testów zderzeniowych. Niejako celem tych działań jest wymuszenie na producentach samochodów rozwijania rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo.
Pod tym względem w minionym roku podwyższono poprzeczkę. Przy zderzeniu czołowym używana jest nowa platforma, przy bocznych sprawdzana efektywność ochrony centralnej poduszki powietrznej, a przy manewrze skrętu skuteczność systemu wykrywającego obecność pieszych czy ryzyko kolizji w pojazdem nadjeżdżającym z naprzeciwka.
Do tego doszła promocja Karty bezpieczeństwa pojazdu, a pod koniec roku pierwsza publikacja testów samochodów dostawczych.
Furgonetki pod lupą Euro NCAP
Wirtualna Karta ratunkowa pojazdu
Euro NCAP zmienia protokół testów zderzeniowych
Car of the Year i World Car of the Year
Dwa najważniejsze - przynajmniej dla producentów samochodów - konkursy. W Europie ogłoszenie wyników zbiega się z pierwszymi decyzjami o obostrzeniach związanych z koronawirusem. W 2020 roku wygrywa Peugeot 208.
Miesiąc później, w kwietniu, jury World Car Awards wybiera ten "NAJ". Zostaje nim Kia Telluride.
Który model ma szansę na tytuł Samochodu Roku 2021?
Zwycięstwo Kii bez błysków fleszy
Finał w cieniu koronawirusa
Opłaty za przejazd autostradami
Na tle innych krajów Europy sieć autostrad w Polsce wciąż jest niewielka. Za to mamy czterech zarządców, a tym samym sposobów zdalnego poboru opłat.
Być może pierwszą jaskółką zwiastującą unormowania tej sytuacji są zmiany, które na swoich odcinkach wprowadzi GDDKiA. Z końcem grudnia 2021 mają zniknąć tradycyjne Miejsca Poboru Opłat. W ich miejsce promowana będzie aplikacja eToll, a propozycję dołączenia do tego systemu otrzymali pozostali koncesjonariusze odcinków autostrad. Czekamy na wyniki konsultacji w tej sprawie.
Za rok bez bramek na autostradach?
Płynniejszy przejazd na autostradach
Zróżnicowane stawki na polskich autostradach
Izera
W połowie wakacji spółka ElectroMobility Poland zaprezentowała projekt samochodu elektrycznego Izera. Na scenie stanęły dwa modele - hatchback z segmentu C i SUV. Pomimo, że ten pierwszy ma wnętrze (drugi to tylko bryła nadwozia) wciąż niewiele wiadomo z jakich podzespołów będzie zbudowany.
Pod koniec roku ujawniono, że fabryka Izery powstanie na Śląsku, a start produkcji zaplanowano w 2024 roku.
Poznaliśmy więcej szczegółów projektu Izera
Przybywa elektryków i stacji ładowania
Enigmatyczna Izera
Salony samochodowe
Pierwszą ofiarą epidemii koronowariusa był marcowy Geneva International Motor Show. Imprezę odwołano tuż przed jej otwarciem z nadzieją na ponowne otwarcie za rok. Dziś już wiadomo, że kolejna edycja nie nastąpi wcześniej niż w 2022.
Podobny los spotkał i New York International Auto Show i Poznań Motor Show i Mondial de l'Automobiles w Paryżu.
Przy obecnie dynamicznie zmieniającej się sytuacji niepewny jest też los jesiennej imprezy w Monachium. To miał być debiut tego miasta, które w wygranym konkursie przejęło organizację od Frankfurtu nad Menem.
Wiele jednak wskazuje na to, że COVID-19 przyspieszył widoczny z roku na rok koniec tego typu wystaw samochodów.